ارسال سفارشاتی که از تاریخ 25 اسفند به بعد ثبت شده‌اند، پس از تاریخ 15 فروردین به صورت پیاپی ارسال خواهد شد
وارد شوید ثبت نام

تعویض روغن ترمز دوچرخه | روغن ترمز دوچرخه دیسکی

بازدید: 6,084 بازدید
تعویض روغن ترمز دوچرخه

یکی از مهمترین اقدامات در تعمیر و نگهداری دوچرخه های هیدرولیکی، تعویض روغن ترمز دوچرخه است که باید در زمان مشخص و به درستی انجام شود تا عملکرد ترمز دوچرخه دچار مشکل نشود و به درستی ترمز بگیرید، برای عوض کردن روغن ترمز دوچرخه باید وسایل مورد نیاز آن را داشته باشید تا بتوانید این کار را به راحتی و در منزل انجام دهید، تمامی لوازم مورد نیاز برای تعویض روغن دوچرخه های هیدرولیکی در فروشگاه رووبایک موجود است که میتوانید به صورت حضوری یا اینترنتی از آن خرید کنید .

در ادامه این مقاله قصد داریم تمامی مراحلی را که برای عوض کردن روغن ترمز دوچرخه باید طی شود را به شما بگوییم و همچنین برای خرید روغن ترمز مناسب نکاتی وجود دارد که آنها را به شما خواهیم گفت، بعد از مطالعه این مقاله میتوانید به راحتی روغن ترمز دوچرخه های هیدرولیکی را بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه عوض کنید، پس با ما تا انتها این مقاله همراه باشید تا هر آنچه را که در مورد روغن ترمز دوچرخه و نحوه عوض کردن آن لازم است بدانید به شما بگوییم.

 

تعویض روغن ترمز دوچرخه | روغن ترمز دوچرخه دیسکی
تعویض روغن ترمز دوچرخه | روغن ترمز دوچرخه دیسکی

اهمیت عوض کردن روغن دوچرخه های هیدرولیکی

همانطور که میدانید در دوچرخه هایی که سیستم ترمزبندی آنها به صورت هیدرلیکی است به جای استفاده از سیم و کابل از روغن مخصوصی به نام روغن ترمز برای برقراری ارتباط بین اجزا مختلف دوچرخه استفاده میشود که این روغن ممکن است بعد از مدتی به دلیل جذب گرد و غبار و رطوبت دچار آلودگی شده باشد و نتواند کار خود را که انتقال نیرو بین قسمت های مختلف ترمز دوچرخه است را به خوبی انجام دهد، به همین دلیل لازم خواهید داشت هر چند و قت یکبار روغن ترمز دوچرخه را عوض کنید.

این که چه زمانی باید روغن ترمز دوچرخه عوض شود به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

کارکرد ترمز های هیدرلیک به چه صورت است ؟

قبل از اینکه به سراغ بررسی نحوه تعویض روغن ترمز برویم لازم است اطلاعات کلی در مورد چگونگی کارکرد ترمز های هیدرولیکی در دوچرخه داشته باشید که این موضوع به شما کمک خواهد کرد راحت تر بتوانید روغن ترمز دوچرخه را عوض کنید.

در ترمز های هیدرولیکی روغن ترمز از طریق پیستون اصلی به دیگر پیستون‌های موجود در کالیپر ترمز فشار وارد میکند که در نهایت موجب میشود لنت ترمز بر روی صفحه دیسک دوچرخه فشار وارد کند و در نهایت دیسک ها از چرخش چرخ های دوچرخه جلوگیری کرده و موجب متوقف شدن آنها میشود.

ترمز های هیدرولیکی سرعت و دقت بیشتری نسبت به ترمز های معمولی دارند و به همین دلیل امروزه استفاده از آنها بسیار فراگیر شده و افراد علاقه مند به استفاده از این مدل ترمز ها هستند زیرا روغن ترمز برخلاف سیم ترمز احتمال خرابی و یا خم شدن ندارد بنابراین نگهداری از آنها ساده تر است، تنها نکته ای که درمورد ترمز های هیدرولیکی باید رعایت شود عوض کردن به موقع روغن ترمز است.

کارکرد ترمز های هیدرلیک به چه صورت است ؟
کارکرد ترمز های هیدرلیک به چه صورت است ؟

مراحل عوض کردن روغن ترمز دوچرخه

اولین قدم برای عوض کردن روغن ترمز دوچرخه این است که یک روغن ترمز یا همان روغن هیدرولیک با کیفیت و مرغوب بر اساس برند ترمز دوچرخه تا خریداری نمایید ، این مورد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا خرید یک روغن بی کیفیت و از برند های متفرقه میتواند موجب آسیب به سیستم ترمز بندی و اجزا آن شود، پس بهتر است برای تهیه روغن ترمز از یک فروشگاه معتبر و یک برند نام آشنا خرید کنید.

محلی که برای تعویض روغن ترمز دوچرخه انتخاب میکنید بسیار مهم است و باید عاری از هرگونه گرد و غبار و رطوبت باشد، پس دومین مرحله انتخاب یک محیط مناسب برای تعویض روغن هیدرولیک دوچرخه است.

در مرحله سوم باید دوچرخه را بر روی استند و یا یک جای مشخص ثابت کنید و چرخ های آن را باز کنید، بعد از باز کردن چرخ ها نوبت به باز کردن لنت های ترمز میرسد که در دوچرخه های هیدرولیکی لنت ها درون کالیپر ترمز قرار دارند.

در مرحله چهارم باید با استفاده از یک اهرم پلاستیکی، پیستون‌ها را به داخل بدنه کالیپر فشار داده و مسدودکننده ترمز یا آچار یا کارتی را داخل آن به جای لنت ترمز قرار دهید. سپس قسمت جلویی دوچرخه را بلند کرده تا لوله روغن ترمز با یک شیب قرار بگیرد. در ادامه با یک آچار مناسب، پیچ سوپاپ هواگیری کالیپر را باز کرده و دریچه پلاستیکی آن را خارج کنید تا بتوانید برای جمع‌آوری مایع اضافه، به انتهای آن پلاستیکی را وصل کنید.

مراحل عوض کردن روغن ترمز دوچرخه
مراحل عوض کردن روغن ترمز دوچرخه

در مرحله پنجم باید درپوش مخزن را باز کرده و آن را تمیز کنید تا بتوانید سرنگ مخصوص را بر روی دریچه‌ی آن بگذارید.

برای تعویض روغن ترمز دوچرخه هیدرولیک به صورت کامل، باید ابتدا سوپاپ هواگیری را باز‌تر کنید تا روغن ترمز قدیمی وارد پلاستیک شود، لازم به ذکر است که هواگیری ترمز دوچرخه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید به صورت اصولی و درست اانجام شود به همین دلیل در یک مقاله جداگانه به صورت مفصل درمورد هواگیری ترمز دوچرخه صحبت کرده ایم که میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر آن را مطالعه نمایید. سپس می‌توانید سرنگ مخصوص را از روغن ترمز باکیفیت پر کرده و آن را وارد مخزن کنید. در نهایت برای اینکه روغن ترمز به صورت کامل داخل سیستم پمپ شود، باید چندین بار کتی ترمز را فشار داده یا بکشید و فرایند هواگیری را ادامه دهید تا از کافی بودن سطح روغن ترمز و درست بودن مراحل تعویض مطمئن شوید.

مراحل عوض کردن روغن ترمز دوچرخه
مراحل عوض کردن روغن ترمز دوچرخه

نکات تعویض روغن ترمز دوچرخه

در بالا نحوه تعویض روغن ترمز دوچرخه را در 5 مرحله به شما توضیح دادیم و دیدیم که چگونه میتوان روغن قدیمی را با روغن جدید جایگزین نمود، اما لازم  است در هنگام تعویض روغن هیدرولیک به چند نکته مهم و اساسی توجه داشته باشید.

نکته اول : برای عوض کردن روغن هیدرولیک حتما از دستکش استفاده نمایید زیرا این روغن سمی بوده و در برخورد با پوست مشکلساز خواهد شد.

انتخاب روغن ترمز باید بر اساس نوع برند و سیستم ترمزبندی دوچرخه باشد، مشاهده شده که برخی از افراد به جای خرید روغن ترمز های مخصوص دوچرخه از روغن ترمز های ماشین استفاده میکنند که این مسئله میتواند موجب آسیب زدن به واشر ها و اجزا مختلف ترمز دوچرخه شود.

از مخطوط کردن 2 روغن ترمز متفاوت با یک دیگر خودداری کنید.

بعد از تعویض روغن ترمز مطمئن شوید که دیسک ها و لنت ها به روغن آغشته نشده اند و در صورتی که این اتفاق افتاده حتما آنها را به یک دستمال تمیز پاک کنید.

ابزار مورد نیاز برای عوض کردن روغن ترمز دوچرخه

لیست تمامی ابزار و لوازمی که برای تعویض روغن ترمز دوچرخه به آن نیاز خواهید داشت در زیر آورده شده است که میتوانید با مراجعه به قسمت تجهیزات تعمیر و نگهداری دوچرخه در فروشگاه رووبایک تمامی آنها را همراه با قیمت مشاهده کنید.

  • روغن ترمز
  • شلنگ ترمز یدکی
  • سرنگ
  • پیچ هواگیری
  • آچار
  • دستکش
ابزار مورد نیاز برای عوض کردن روغن ترمز دوچرخه
ابزار مورد نیاز برای عوض کردن روغن ترمز دوچرخه

خرید لوازم تعویض روغن هیدرولیک دوچرخه

تمامی مواردی که در بالا به آن اشاره شد در فروشگاه رووبایک با قیمتی مناسب عرضه شده است که به صورت تک و عمده میتوانید آنها را خریداری نمایید.

همانطور که بالاتر در مورد آن صحبت کردیم، یکی از لوازمی که ممکن است برای هواگیری ترمز مورد نیاز باشد، روغن های ترمز است و لازم است از روغن های استاندارد استفاده شود و در مورد ترمز های شیمانو لازم است از روغن مخصوص آن استفاده کنید که توسط همین برند تولید شده است.

روغن هیدرولیک ترمز دوچرخه طرح شیمانو  برای افرادی که میخواهند با هزینه کمتر روغن ترمز را تعویض کنند، مناسب است و روغن هیدرولیک ترمز دوچرخه مینرال شیمانو اورجینال بوده و به نسبت قیمت بالاتری دارد، هر دو محصول معرفی شده به صورت تکی و عمده با بهترین قیمت در فروشگاه رووبایک موجود است.

برای افرادی که به صورت تخصصی در زمینه تعمیر دوچرخه فعالیت دارند از جمله تعمیرکاران دوچرخه توصیه میشود از بسته بندی های یک لیتری روغن ترمز دوچرخه استفاده نمایند که روغن هیدرولیک ترمز دوچرخه یک لیتری یکی از پرفروش ترین روغن ترمزها برای تعمیرکاران دوچرخه می باشد و با قیمت مناسب در فروشگاه رووبایک عرضه شده است.

خلاصه مطالب

این مقاله که به منظور کمک به تمامی دوچرخه سواران برای آشنایی با چگونگی تعویض روغن ترمز دوچرخه و تعمیر دوچرخه بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه نوشته شده ، سعی کردیم تمامی مطالب مربوط به عوض کردن روغن هیدرولیک دوچرخه را برایتان توضیح دهیم که امیداواریم مطالب ذکر شده برایتان مفید بوده باشد و اگر سوالی در زمینه سرویس قسمت های مختلف دوچرخه و یا خرید لوازم مورد نیاز برای تعویض روغن ترمز دوچرخه دارید میتوانید به صورت تلفنی از ما بپرسید یا در قسمت دیدگاه برایمان پیغام بگذارید.

فروش انواع روغن ترمز دوچرخه در فروشگاه رووبایک به صورت تکی و عمده است که قیمت خرید تکی آنها در وب سایت درج شده و برای آشنایی با قیمت همکاری برای خرید عمده میتوانید با کارشناسان فروش رووبایک از طریق شماره های درج شده در سایت در ارتباط باشید.

دسته‌بندی تعمیر دوچرخه
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

×
پشتیبانی در واتساپ
پشتیبانی در ایتا
سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت