وارد شوید ثبت نام

تنظیم زین دوچرخه | چگونه صندلی دوچرخه را تنظیم کنیم ؟

بازدید: 12,606 بازدید
تنظیم زین دوچرخه

تنظیم زین دوچرخه برای داشتن دوچرخه سواری راحت و بدون ایجاد درد در مفاصل یکی از اقداماتیست که هر دوچرخه سواری قبل از شروع کردن رکاب زدن باید انجام دهد، اگر زین دوچرخه شما به خوبی از نظر ارتفاع و زاویه اش با زمین تنظیم نشده باشد احتمال فشار آمدن به کمر و مفاصل زانو وجود خواهد داشت و در نتیجه بعد از دوچرخه سواری احساس خوبی نخواهید داشت .

برای آنکه بتوانید صندلی دوچرخه خود را به بهترین شکل ممکن تنظیم کنید باید بدانید که نحوه ی درست تنظیم صندلی دوچرخه به چه صورت است و چه ابزار هایی برای این کر نیاز خواهید داشت، علاوه بر آن زینی که خریداری میکنید باید استاندارد  متناسب با آناتومی بدن و همچنین سبک دوچرخه سواری تان باشد.

در این مقاله قصد داریم هر آنچه را که درباره تعویض زین دوچرخه و همچنین تنظیم آن لازم است بدانید به صورت تصویری و گام به گام به شما بگوییم، همچنین تمامی ابزار هایی که برای تنظیم صندلی دوچرخه به آنها احتیاج خواهید داشت را به شما معرفی خواهیم کرد و در انتها چند مدل از بهترین زین های دوچرخه سواری را برای افرادی که قصد خرید و تعویض زین دوچرخه شان را دارند معرفی خواهیم کرد.

تنظیم زین دوچرخه | چگونه صندلی دوچرخه را تنظیم کنیم ؟
تنظیم صندلی دوچرخه | چگونه صندلی دوچرخه را تنظیم کنیم ؟

ابزار های مورد نیاز برای تنظیم صندلی دوچرخه 

تنظیم صندلی دوچرخه کار بسیار ساده ایست و احتیاج به ابزار خاصی ندارد بنابراین میتوانید بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه این کار را به سادگی انجام دهید.

تنها وسایلی که برای تنظیم صندلی دوچرخه به آن احتیاج خواهید داشت آچار است که میتواند آچار فرانسه یا آچار آلن باشد، نوع آچار بستگی به پیچ های زین و لوله زین شما دارد، همچنین اگر قصد دارید صندلی دوچرخه تان را به کلی عوض کنید میتواند مدل های مختلف زین و لوله زین دوچرخه را متناسب با آناتومی بدن و قد و وزنتان از فروشگاه رووبایک خریداری نمایید.

ابزار های مورد نیاز برای تنظیم زین دوچرخه 

چگونه صندلی دوچرخه را تنظیم کنیم ؟

اکثر صندلی های دوچرخه از سه جهت مختلف نیاز به تنظیم خواهند داشت، ارتفاع زین، زاویه زین و جایگاه زین که در ویدیو زیر تمامی جزییات آن توضیح داده شده است:

 

تنظیم ارتفاع زین دوچرخه

تنظیم بودن ارتفاع زین دوچرخه از اهمیت بسیاری برخوردار است و میتواند از میزان فشار بر روی زانو و مچ پای دوچرخه سوار جلوگیری کند، اگر بعد از رکاب زدن و دوچرخه سواری در ناحیه زانو درد احساس میکند ، این ممکن است به تنظیم نبودن ارتفاع زین شما مربوط باشد.

ارتفاع صندلی دوچرخه را میتوانید با شل کردن پیچ و مهره در جایی که لوله زین به داخل قاب می لغزد، تنظیم کنید، در واقع با بالا آوردن و یا پایین بردن لوله زین در فریم دوچرخه میتوانید ارتفاع زین را به دلخواه تنظیم نمایید.

بعد از شل کردن پیچ و مهره ها صندلی را بچرخانید تا بتوانید به راحتی لوله زین را بالا یا پایین کنید و در نهایت پیچ به اندازه کافی سفت کنید تا لوله زین نتواند تکان بخورد.

حالا باید برای بررسی ارتفاع زین روی دوچرخه سوار شوید قسمت جلویی پای خود را مستقیماً روی پدال قرار دهید و پدالی که پای شما روی آن است باید در پایین ترین حالت ممکن باشد در این حالت باید پای شما فقط مقدار کمی خم باشد به گونه ای که هیچ فشاری را روی زانو احساس نکنید اگر پای شما خیلی خم شده است باید پایه صندلی را بالا بیاورید و اگر پای شما خیلی صاف است باید پایه را پایین بیاورید.

یک راه دیگر برای بررسی ارتفاع زین این است که پاشنه پای خود را روی پدال قرار دهید، درحالی که پدال در پایین ترین حالت ممکن است باید پای شما کاملا صاف پاشد و کوچکترین خم شدگی در زانو نباشد، در این حالت اگر پاشنه پا به پدال نرسید باید کمی زین را پایین تر بیاورید و اگر زانو حتی به مقدار خیلی کم هم خم شده بود باید زین را بالا تر ببرید.

بعد از تنظیم ارتفاع زین چک کنید که حتما پیچ مربوط به لوله زین سفت شده باشد در غیر این صورت به محض نشستن روی زین، تنظیم ارتفاع آن بهم میخورد.

تنظیم ارتفاع زین دوچرخه
تنظیم ارتفاع زین دوچرخه

تنظیم زاویه زین دوچرخه

زاویه صندلی دوچرخه به صورت پیش فرض به صورت افقی تنظیم میشود به گونه ای که با زمین کاملا موازی باشد اما ممکن است بخواهید این زاویه را تغییر دهید، تنظیم زاویه صندلی دوچرخه باید به گونه ه ای باشد که وقتی فرمان دوچرخه را میگیرید، هیچگونه فشاری در ناحیه کمر احساس نکنید و در راحت ترین حالت ممکن باشد، اگر بعد از دوچرخه سواری در قسمت کمر و پشت احساس درد و خستگی دارید میتواند علت آن تنظیم نبودن زاویه صندلی تان باشد.

بای تنظیم زاویه صندلی یک عدد پیچ در قسمت زیرین زین قرار دارد که با شل کردن آن صندلی به بالا و پایین حرکت میکند و میتوانید با توجه به زاویه ای که مد نظرتان است آن را تنظیم کنید و در نهایت پیچ را محکم کنید تا زاویه صندلی دوچرخه ثابت بماند.

در زمان تنظیم زاویه زین دوچرخه معمولا خانم ها تمایل دارند که صندلی شان کمی به سمت پایین خم باشد و آقایان تمایل دارند که صندلی دوچرخه شان کمی به سمت بالا خم باشد اما این یک قائده ثابت نیست و شما میتوانید زاویه صندلی دوچرخه را هرطور که راحت تر هستید تنظیم نمایید.

تنظیم زاویه زین دوچرخه
تنظیم زاویه زین دوچرخه

تنظیم عقب جلو بودن زین دوچرخه

در برخی از زین های دوچرخه حرفه ای که معمولا زین های قابدار هستند، دو عدد ریل زیر زین قرار دارد که میتوانید به کمک آنها صندلی را به سمت عقب و یا جلو حرکت دهید، تنظیم صحیح عقب و یا جلو بودن صندلی دوچرخه میتواند از فشار بر روی زانو شما جلوگیری کند و تعادل شما را در هنگام رکاب زدن بیشتر خواهد کرد، گاها مشاهده شده افرادی که پاهای بلند و کشیده ای دارند در هنگام رکاب زدن زانوشان به فرمان و یا دوشاخ جلو دوچرخه نزدیک شده یا برخورد میکند که این مشکل را میتوان با عقب بردن صندلی دوچرخه حل کرد.

برای تنظیم انواع زین دوچرخه از نظر عقب و یا جلو بودن باید در حالی که قسمت جلویی پا روی پدال است و پدال در حالت وسط وجلو (ساعت 3) قرار دارد ، بررسی شود که زانو از پنجه ها جلوتر نرفته باشد و دقیقا با آن مماس باشد، در غیر این صورت اگر زانو از پنجه جلوتر باشد، باید زین را به سمت عقب کشید و یا اگر زانو عقب تر از پنجه است باید زین را به سمت جلو کشید.

تنظیم عقب جلو بودن زین دوچرخه
تنظیم عقب جلو بودن زین دوچرخه

تعویض زین دوچرخه

اگر زین دوچرخه شما فرسوده شده و یا به اندازه کافی روی آن احساس راحتی ندارید وقت آن رسیده که زین کهنه و قدیمی خود را با یک زین جدید و حرفه ای که متناسب با وزن، آناتومی بدن و همچنین سبک دوچرخه سواری تان است جایگزین کنید

خرید بهترین زین دوچرخه که هم قیمت مناسبی داشته باشد و هم از کیفیت بالایی برخوردار باشد و جایگزین کردن آن با زین قدیمی دوچرخه تان میتواند تجربه جدید و بهتری از رکاب زدن را برایتان به ازمغان آورد .

برای افرادی که به دنبال خرید زین با کیفیت و قیمت مناسب برای دوچرخه شان هستند، فروشگاه روبایک مدل های متنوعی از از زین و لوله زین را عرضه کرده است که میتوانید به صورت تکی و عمده از آن خرید کنید. قیمت زین دوچرخه در فروشگاه رووبایک طیف گسترده ای را شامل میشود تا بتوانید با هر بودجه ای که برای تعویض زین دوچرخه در نظر گرفته اید بهترین آن را خریداری نمایید.

تعویض زین دوچرخه
تعویض زین دوچرخه

چرا باید زین دوچرخه تنظیم باشد؟

خرید و نصب بهترین زین دوچرخه تا زمانی که زین به درستی تنظیم نشده باشد، فایده ای برایتان ندارد و از فشار بر روی زانو و کمر شما کم نخواهد کرد.

برای آنکه بتوانید راحت تر رکاب بزنید و تعادل بیشتری در هنگام دوچرخه سواری داشته باشید لازم است زین دوچرخه را از نظر ارتفاع، زاویه و میزان عقب یا جلو بودنش تنظیم نمایید.

خرید ابزار های مورد نیاز برای تنظیم صندلی دوچرخه 

اگر برای خرید تمامی لوازم مورد نیاز جهت سرویس دوچرخه اعم از تنظیم و تعویض زین دوچرخه به دنبال یک فروشگاه معتبر هستید تا تمامی ابزار ها و قطعات یدکی را با بهترین کیفیت و ارزان ترین قیمت تهیه نمایید، میتوانید فروشگاه رووبایک را به عنوان بزرگترین فروشگاه دوچرخه و لوازم دوچرخه انتخاب نمایید که تنوع بالایی از لوازم و ابزار های دوچرخه را عرضه کرده است.

برای خرید لوازم مورد نیاز جهت تنظیم، تعمیر و یا تعویض صندلی دوچرخه میتوانید به صورت تکی و عمده ثبت سفارش نمایید که قیمت خرید تکی همان قیمت هایست که در وب سایت درج شده و برای اطلاع از قیمت خرید عمده میتوانید با کارشناسان فروش رووبایک از طریق شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید تا قیمت همکاری را به شما بگویند.

خرید ابزار های مورد نیاز برای تنظیم زین دوچرخه 

خلاصه مطالب

این مقاله که به منظور کمک به تمامی دوچرخه سواران نوشته شده است، درباره ی نحوه تنظیم زین دوچرخه ، تعویض آن و تعمیر دوچرخه بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه صحبت کردیم که امیداواریم مطالب ذکر شده برایتان مفید بوده باشد، اگر سوالی در زمینه تنظیم صندلی دوچرخه و یا خرید لوازم مورد نیاز برای تعمیر و تعویض صندلی دوچرخه دارید، میتوانید به صورت تلفنی از کارشناسان رووبایک بپرسید یا در قسمت دیدگاه برایمان پیغام بگذارید.

دسته‌بندی تعمیر دوچرخه
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

یک پاسخ به “تنظیم زین دوچرخه | چگونه صندلی دوچرخه را تنظیم کنیم ؟”

دیدگاهتان را بنویسید

×
پشتیبانی در واتساپ
پشتیبانی در ایتا
سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت