وارد شوید ثبت نام

تعمیر شانژمان دوچرخه | تعمیر دنده عقب دوچرخه در منزل

بازدید: 11,615 بازدید
تعمیر شانژمان دوچرخه

سیستم دنده دوچرخه یکی از مهمترین قسمت های دوچرخه است که از اجزا مختلفی تشکیل شده که شانژمان به عنوان دنده عقب بر روی چرخ عقب دوچرخه قرار میگیرد و در صورت نگهداری و تمیزکاری اصولی و دوره ای به ندرت نیاز به تعمیر خواهد داشت اما در صورتی که فرسوده شده باشد و یا ضربه ای به آن وارد شده باشد از تنظیم خارج شده و نیازمند تعمیر خواهد بود، تعمیر شانژمان دوچرخه کار نسبتا ساده ای است و در صورتی که با نحوه ی تعمیر دنده ی عقب دوچرخه آشنا باشید، میتوانید به راحتی و در منزل شانژمان دوچرخه خود را تعمیر کنید.

برای تعمیر شانژمان نیازمند ابزار و وسایلی هستید که ما در این مقاله آنها را به شما معرفی خواهیم کرد و برای خرید آنها میتوانید از طریق فروشگاه رووبایک به راحتی ابزار مورد نیاز برای تعمیر دنده عقب دوچرخه را ثبت سفارش نمایید.

مطالبی که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت صفر تا صد آشنایی با شانژمان و تعمیر اصولی آن است که به شما کمک میکند به راحتی هرگونه ایرادی که برای شانژمان دوچرخه تان به وجود آمد را برطرف نمایید، پس اگر شما هم صاحب یک دوچرخه دنده ای هستید که سیستم دنده عقب آن دچار مشکل شده، دنده به راحتی تعویض نمیشود و یا صدا میدهد با ما تا انتها این مقاله همراه باشید تا هر آنچه را که برای تنظیم شانژمان دوچرخه، تعمیر شانژمان دوچرخه و همچنین تعویض شانژمان دوچرخه لازم است بدانید به شما بگوییم.

تعمیر شانژمان دوچرخه | تعمیر دنده عقب دوچرخه در منزل
تعمیر شانژمان دوچرخه | تعمیر دنده عقب دوچرخه در منزل

ساختار شانژمان دوچرخه چگونه است ؟

قبل از آنکه به بررسی مشکلات مربوط به شانژمان دوچرخه و تعمیر آن بپردازیم لازم است تا با ساختار و نحوه کارکرد انواع شانژمان دوچرخه آشنا شوید تا بهتر بتوانید به تعمیر آن بپردازیم.

شانژمان را ممکن است تحت عنوان دنده عقب دوچرخه هم بشناسید و در زبان لاتین “Rear Derailleur” هم گفته میشود، این قطعه کاربردی در سیستم دنده دوچرخه از سه بخش اصلی تشکیل شده است ، بازوی نگهدارنده بدنه، بدنه اصلی، بازوی پایینی.

بازوی نگهدارنده در شانژمان دارای یک مفصل در قسمت بالایی خود است و یک فنر دارد که بر روی گوشواره شانژمان قرار میگیرد و از این طریق بر روی دوچرخه ثابت میشود و به آن متصل میگردد و همچنین سیم کشش تنظیم دنده هم در این بخش قرار گرفته است.

بدنه اصلی مهمترین قسمت شانژمان است که از دو باند و دو محور و همچنین یک فنر داخلی تشکیل شده است ، در این قسمت که به کمک فنر داخلی و کشیدگی سیم دنده، دنده عوض میشود و پیچ های تنظیم هم در این قسمت از شانژمان قرار دارد.

بازوی پایین شانژمان از دو بخش مفصل فنری و قرقره ها تشکیل شده است که کار آنها تغییر جایگاه زنجیر روی چرخ دنده های خودرو عقب است .

پیچ های تنظیم شانژمان شامل دو عدد پیچ با نام های “H-limit screw”  و “L-LIMIT SCREW” هستند که قش اصلی در تنظیم دنده عقب دوچرخه را ایفا میکنند.

پیچ H-limit screw برای تنظیم و جلوگیری از چرخیدن بیش از حد به داخل  و فیکس آن بر روی خودرو کوچک است.

پیچ “H” محدودیت حرکت داخلی دنده را تعیین می کند. محکم کردن پیچ H باعث محدود کردن حرکت در سمت راست می شود.

پیچ L-LIMIT SCREW برای تنظیم و جلوگیری از چرخیدن بیش از حد به خارج و فیکس دنده روی خودرو بزرگ است.

پیچ “L” محدودیت حرکت بیرونی دنده را تعیین می کند. محکم کردن پیچ L باعث محدود کردن حرکت در سمت چپ می شود.

همانطور که مشاهده کردین ساختار کلی شانژمان به عنوان یکی از حیاتی ترین قطعات در سیستم دنده دوچرخه، بسیار ساده است و تعمیر آن هم خیلی پیچیده نیست و با شناسایی مشکل آن میتوان به راحتی آن را تعمیر نمود.

عمده مشکلاتی که ممکن است برای شانژمان دوچرخه پیش آید این است که گوشواره شانژمان تراز نیست و ممکن است شانژمان کج شده باشد و یا قرقره های شانژمان فرسوده شده و نیاز به تعمیر دارد، تمامی این موارد را در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

ساختار شانژمان دوچرخه چگونه است ؟
ساختار شانژمان دوچرخه چگونه است ؟

مشکلات دنده عقب دوچرخه

از جمله مشکلاتی که ممکن است برای دنده عقب دوچرخه به وجود آید این این است که گوشواره شانژمان یعنی همان قطعه ای که برای قرارگیری شانژمان روی بدنه دوچرخه به کار گرفته میوشد، تنظیم نباشد، و کج شده باشد، و یا ممکن است سیم هایی که دنده عقب را به دست دنده بر روی فرمان وصل میکند تنظیم نباشند که در این زمان عملکرد دنده عقب با مشکل رو به رو خواهد شد و همچنین یکی از رایج ترین مشکلاتی که برای دنده عقب به وجود می آید این است که قرقره های شانژمان فرسوده میشوند و نمیتوانند به خوبی جایگاه زنجیر را تغییر دهند.

تمامی مشکلات دنده عقب دوچرخه به راحتی قابل تعمیر می باشد و از این نظر هیچگونه مشکلی وجود ندارد و تنها کافیست با طریقه باز و بسته کردن شانژمان دوچرخه و ابزار هایی که برای تعمیر شانژمان دوچرخه مورد نیاز است آشنا باشید تا بتوانید به راحتی و در منزل شانژمان خراب را تعمیر نمایید، لازم به ذکر است که تمامی مراحل باز و بسته کردن شانژمان دوچرخه در یک مقاله مجزا به صورت مفصل توضیح داده شده است که میتوانید با مراجعه به آن به راحتی شانژمان دوچرخه را باز کرده و بعد از تعمیر و سرویس مجددا بر روی دوچرخه نصب نمایید.

تنظیم نبودن گوشواره شانژمان

تنظیم نبودن گوشواره شانژمان یکی از مهمترین دلایل خراب شدن شانژمان است که باید به آن توجه داشته باشید و هر چند وقت یکبار به خصوص در مواقعی که در مسیر های ناهموار دوچرخه سواری میکنید و یا موقعی که دوچرخه تا از بغل ضربه میخورد، لازم است تا گوشواره آن را چک کنید که تراز باشد و با کمک راهنمای تنظیم گوشواره شانژمان که در یک مقاله مفصل آن را بررسی کردیم، گوشواره شانژمان خود را تنظیم کنید.

تعویض قرقره شانژمان

یکی از مهمترین مشکلات شانژمان مربوط به قرقره آن میشود که این قطعه بسیار کوچک بوده و شبیه به چرخ دنده است.

قرقره دوچرخه چون دائما در حال گردش است ممکن است هر چند وقت یکبار نیار به روغن کاری داشته باشد و یا درصورت فرسوده شدن نیاز به تعویض خواهد داشت که میتوانید جزییات تعمیر قرقره شانژمان را در مقاله ای که به صورت اختصاصی برای آن نوشته شده است مطالعه کنید.

تنظیم نبودن سیم دنده شانژمان

فرسودگی قرقره های شانژمان

مشکلات دنده عقب دوچرخه
مشکلات دنده عقب دوچرخه

تعویض شانژمان

اگر به دنبال رفع مشکل شانژمان دوچرخه تمامی موارد بالا را بررسی کردید اما همچنان مشکل وجود داشت، به احتمال قوی شانژمان ما فرسوده شده و دیگر کارایی لازم را ندارد، پس وقت آن شده که یک شانژمان جدید و تازه نفس را جایگزین شانژمان قدیمی کنید، همچنین اگر قصد دارید سیستم دنده خود را ارتقاء دهید و به روز کنید میتوانید انواع شانژمان ها را با قیمت مناسب از فروشگاه رووبایک خریداری نمایید و به کمک راهنما نصب شانژمان (که در مقالات قبلی به صورت مفصل درباره آن توضیح خواهیم داد) به راحتی شانژمان را تعویض کنید.

تعویض شانژمان
تعویض شانژمان

در زیر لیستی از انواع مختلف شانژمان های حرفه ای، شانژمان های قیمت مناسب و شانژمان های معمولی که در رووبایک موجود می باشد آورده شده است که میتوانید بر اساس نیاز خود هر کدام را خریداری نمایید:

شانژمان DEORE شیمانو 10 سرعته M610

شانژمان ALTUS شیمانو 9 سرعته M2000

شانژمان ACERA شیمانو 9 سرعته M3000 

شانژمان دوچرخه سایگون مدل 01

شانژمان دوچرخه کارینو مدل 01

شانژمان دوچرخه شیمانو مدل ALTUS M310

شانژمان دوچرخه شیمانو مدل Tourney Ty300

شانژمان دوچرخه طرح شیمانو مدل TZ

شانژمان ACERA شیمانو M360 

شانژمان ALTUS شیمانو M310 

شانژمان دوچرخه مدل QLB

شانژمان طرح آسرا

شانژمان دوچرخه رددو مدل 02

سایر مدل های شانژمان و طبق عوض کن دوچرخه را میتوانید در صفحه مربوط به آن مشاهده نمایید،لازم به ذکر است که انواع شانژمان در فروشگاه رووبایک به صورت تک و عمده موجود است پس اگر در زمینه تعمیرات دوچرخه فعالیت میکنید میتوانید انواع شانژمان را به صورت عمده و با قیمت همکاری خریداری نمایید.

تعویض شانژمان
تعویض شانژمان

خرید لوازم تعمیر شانژمان دوچرخه

برای تعمیر شانژمان دوچرخه، همانطور که بالا تر به آن اشاره شد ممکن است نیاز داشته باشیم برخی از قطعات دوچرخه به ویژه اقلام مصرفی مانند قرقره و یا گوشواره دوچرخه را تعویض کنیم و یا حتی ممکن است شانژمان به طور کلی خراب شده باشد و نیازمند تعویض باشد که در این مورد هم جای هیچ نگرانی نیست و میتوانید بهترین شانژمان دوچرخه را از فروشگاه تخصصی لوازم و قطعات دوچرخه یعنی رووبایک خریداری نمایید.

فروشگاه رووبایک ارائه دهنده بهترین و به روز ترین تجهیزات و قطعات دوچرخه در سراسر کشور است و با خرید لوازم مورد نیاز تعمیر شانژمان دوچرخه در فروشگاه رووبایک این امتیاز را خواهید داشت که سفارشتان در کوتاه ترین زمان ممکن به دستتان خواهد رسید و همچنین اگر ساکن شهرستان هستید و به فروشگاه های تخصصی خرید لوازم سرویس و نگهداری دوچرخه دسترسی ندارید، میتوانید به صورت آنلاین هر آنچه را که نیاز دارید از رووبایک خریداری نمایید برای اطلاع از قیمت شانژمان دوچرخه به صورت تک و عمده میتوانید با ما تماس بگیرید و یا به قسمت فروشگاه مراجعه نمایید.

خرید لوازم تعمیر شانژمان دوچرخه
خرید لوازم تعمیر شانژمان دوچرخه

خلاصه مطالب تعمیر شانژمان دوچرخه

شانژمان برای تعویض دنده عقب دوچرخه مورد استفاده قرار میگیرد که در صورت خراب شدنش ممکن است صدا های اضافی در حین تعویض دنده به گوش برسد و یا تعویض دنده دشوار باشد و اصطلاحا دنده به درستی جا نرود که در این زمان لازم است جهت پیدا کردن مشکل شانژمان و تعمیر شانژمان اقدام نمایید.

ما در این مقاله سعی کردیم هر آنچه را که درباره شانژمان و مشکلاتش لازم بود بدانید را به شما بگوییم و در کنارش نحوه ی تعمیر آن و لوازمی را که برای تعمیر شانژمان نیاز است را به شما معرفی کردیم.

این مقاله به منظور کمک به تمامی دوچرخه سواران برای آشنایی با مشکلات شانژمان دوچرخه و تعمیر دوچرخه بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه نوشته شده که امیداواریم مطالب ذکر شده برایتان مفید بوده باشد و اگر سوالی در زمینه تعمیر دنده عقب دوچرخه و یا خرید لوازم مورد نیاز برای تعمیر و شانژمان دوچرخه دارید میتوانید به صورت تلفنی از کارشناسان رووبایک بپرسید یا در قسمت دیدگاه برایمان پیغام بگذارید.

دسته‌بندی تعمیر دوچرخه
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط
×
پشتیبانی در واتساپ
پشتیبانی در ایتا
سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت