وارد شوید ثبت نام

تعویض لنت ترمز دوچرخه | تعویض لنت ترمز هیدرولیکی و طوقه ای

بازدید: 4,912 بازدید
تعویض لنت ترمز دوچرخه

لنت ها یکی از مهمترین اجزا در سیستم ترمز دوچرخه هستند که با ایجاد اصطحکاک بین چرخ ها و یا دیسک دوچرخه موجب کاهش سرعت و متوقف شدن آن میشوند و چون همواره در حال برخورد هستند احتمال ساییده شدنشان زیاد است و اصطلاحا گفته میشود که این قطعات استحلاک بالایی دارند بنابراین باید به صورت دوره ای عوض شوند.

برای عوض کردن لنت های ترمز نیاز نیست هزینه زیادی بپردازید به خصوص اگر بتوانید این کار را در منزل انجام دهید. لنتهای ترمز قیمت بسیار کمی دارند که در صورت تعویض به موقع میتوانند از  آسیب به سایر قسمت های دوچرخه و سیستم ترمز آن جلوگیری کنند اما در صورتی که عوض کردن آنها را پشت گوش بیندازید میتوانند خرج زیادی روی دستتان بگذارند.

در این مقاله نحوه تعویض لنتهای ترمز را در دوچرخه های معمولی و دیسکی مورد بررسی قرار میدهیم و در کنار آن مدل های مختلف لقمه ترمز، پد ترمز و یا همان لنت های ترمز را به شما معرفی خواهیم کرد، پس با ما تا انتها این مقاله همراه باشید.

تعویض لنت ترمز دوچرخه | تعویض لنت ترمز هیدرولیکی و طوقه ای

ابزار های مورد نیاز برای تعویض لنت ترمزدوچرخه

تعویض لنت ترمز انواع دوچرخه از ترمز های طوقه ای گرفته تا ترمز های هیدرولیک و دیسکی کار بسیار ساده ایست و با داشتن چند ابزار ساده میتوانید این کار را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهید بنابراین میتوانید با خرید لنت و ابزار های مورد نیاز برای تعویض آن بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه این کار را به سادگی انجام دهید.

تنها وسایلی که برای تعویض لنت ترمز دوچرخه به آن احتیاج خواهید داشت آلن، دم باریک و لنت ترمز است؛ ست آچار دوچرخه مدل GB میتواند یک انتخاب خوب برای تعویض لنت های دوچرخه باشد که میتوانید آن را با قیمت مناسب و به صورت اینترنتی از فروشگاه رووبایک خریداری نمایید.

تعویض لنت انواع ترمز ها

با توجه به این که ترمز های دوچرخه به دو دسته کلی ترمز های طوقه ای و ترمز های دیسکی دسته بندی میشوند و نحوه تعویض لقمه ترمز های آنها با هم دیگر متفاوت است، ماهم هر کدام را به صورت جداگانه مورد برررسی قرار خواهیم داد .

عوض کردن لقمه ترمز ها در دوچرخه های قدیمی که سیستم ترمزشان طوقه ای بود به نسبت سیستم های ترمز دیسکی یا هیدرولیک ساده تر است اما هر دو مورد را میتوانید به سادگی و با دانستن چند ترفند ساده که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، انجام دهید .

تعویض لنت انواع ترمز ها
تعویض لنت انواع ترمز ها

تعویض لنت ترمز طوقه ای 

در ترمز های طوقه ای لقمه ترمز ها را میتوانید بر روی چرخ های دوچرخه مشاهده کنید که تنها با باز کردن پیچ های مربوطه میتوان آن ها را جدا کرد و با لنت های جدید جایگزین نمود، در زیر لیستی از بهترین و قیمت مناسب ترین لقمه ترمز ها آورده شده است:

لقمه ترمز دوچرخه 20 مدل 02 بسته دو عددی

لقمه ترمز دوچرخه 20 مدل 01 بسته دو عددی

لقمه ترمز دوچرخه 28 مدل 01

لقمه ترمز آلنی دوچرخه مدل S40

تعویض لنت ترمز طوقه ای 
تعویض لنت ترمز طوقه ای

تعویض لنت ترمز دیسکی (هیدرولیک)

لنت ترمز های دیسکی در داخل قطعه ای به نام کالیپر ترمز قرار دارند که این کالیپر در بالای دیسک دوچرخه قرار دارد و بعد از ترمزگیری و فشردن لت ترمز، لنت ها جلو آمده و با ایجاد اصطحکاک بر روی دیسک دوچرخه موجب متوقف شدن دوچرخه میشوند.

برای عوض کردن لنت های ترمز دیسکی در ترمزبندی های هیدرولیک در ابتدا باید کالیپر را باز کنید و لنت های قدیمی را از داخل آن خارج نمایید.

کالیپر به کمک دو عدد پیچ آلنی به دوچرخه متصل شده این که باید آنها را باز کنید تا کالیپر آزاد شود.

بعد از باز کردن کالیپر باید پین یا پیچی را که به کمک آن لنت ها درون کالیپر قرار گرفته اند را باز کنید، حال میتوانید لنت های قدیمی را بیرون بیاورید، دقت کنید که لنت ها به کمک یک فنر فولادی درون کالیپر قرار گرفته اند و نباید آن فنر را دور بیاندازید چرا که برای اتصال لنت های جدید به آنها احتیاج خواهید داشت.

به کمک یک دم باریک لنت ها به سادگی از داخل کالیپر جدا میشوند.

مشاهده میکنید که لنت های ترمز دیسکی در شکل های مختلفی اعم از مربعی، مستطیلی و با دایره ای موجود هستند که لنتی که شما تهیه میکنید باید دقیقا شبیه لنت قبلی باشد تا در زمان نصب آن به مشکل برنخورید.

برای نصب لنت های جدید آنها را درون فنر قرار داده و داخل کالیپر بگذارید، دقت کنید که بعد از قرار دادن لنت ها داخل کالیپر باید آنها را فیکس کنید که این کار را میتوانید به کمک پیچ گوشتی دو سو یا هر ابزار باریک دیگری انجام دهید، برای این کار تنها کافیست پیچگوشتی را در وسط کالیپر قرار داده و به آرامی به طرفین فشار دهید تا لقمه ترمز ها به خوبی سر جای خود فیکس شوند .

حال باید پیچ یا پینی را که برای اتصال لنت ها به کالیپر بودند را ببندید که این مورد یکی از مهمترین کارهایست که نباید فراموش شود.

بعد از فیکس کردن و بستن لنت ها باید دقت کنید که فاصله بین دو لنت از هم دیگر حداقل 2 میلی متر باشد تا بتواند به درستی بالای دیسک ترمز قرار گیرد.

تا اینجا کار تعویض دیسک ها به پایان رسیده و میتوانید کالیپر را سر جای خود فیکس نمایید، برای تست کار بهتر است چند بار ترمز را گرفته و آزاد کنید تا مطمئن شوید همه چیز سر جای خودش است، در ویدیو زیر میتوانید تمامی مراحل تعویض لنت ترمز را در دوچرخه های مختلف و با جزییات مشاهده نمایید:

 

در زیر لیستی از بهترین و قیمت مناسب ترین لنت ترمز های دیسکی آورده شده است:

لنت ترمز دیسکی مدل 04 بسته دو عددی

لنت ترمز دوچرخه دیسک روغنی شیمانو مدل B01S بسته دو عددی

لنت ترمز دیسکی خاک اندازی وایب مدل 1001 بسته دو عددی 

لنت ترمز دیسکی مدل 03 بسته دو عددی

لنت ترمز دیسکی مدل 02 بسته دو عددی

لنت ترمز دیسکی خاک اندازی مدل 01 بسته دو عددی

تعویض لنت ترمز دیسکی (هیدرولیک)
تعویض لنت ترمز دیسکی (هیدرولیک)

چرا باید لنت های ترمز دوچرخه تعویض شود؟

اهمیت تعویض به موقع لنت های ترمز در انواع دوچرخه ها بسیار زیاد است و به دو دلیل توصیه میشود که حتما به صورت دوره ای برای تعویض و سرویس لنت های ترمز دوچرخه اقدام نمایید، این که دقیقا هر چند و قت یکبار برای تعویض لنت های ترمز باید اقدام نمایید بستگی به میزان دوچرخه سواری شما دارد، اگر هر روز و برای مدت زمان طولانی دوچرخه سواری میکنید توصیه میشود هر 3 ماه یکبار این کار را انجام دهید اما اگر هفته ای یکبار دوچرخه سواری میکنید میتوانید سرویس لنت های ترمز را هر 1 سال یکبار انجام دهید.

گفتیم که 2 دلیل برای تویض لنت های ترمز وجود دارد:

دلیل اول : تعویض لنت های ترمز و جایگزین کردن لنت های جدید و نو با لنت های قدیمی و ساییده شده میتواند قدرت و دقت ترمز گیری دوچرخه تان را بیشتر کند و باعث میشود عملکرد آن در شرایط حساس بهتر شود و مثل روز اول ترمز بگیرد.

دلیل دوم : عدم تعویض یه موقع لنت های ترمز که در ترمز های طوقه ای به عنوان لقمه ترمز و در دوچرخه های هیدرولیک به عنوان پد ترمز شناخته میشوند، میتواند موجب اسیب دیدن قسمتهایی از دوچرخه و سیستم ترمز آن شود که از جمله میتوان به طوقه های چرخ و دیسک ترمز اشاره نمود، این آسیب را میتوانید با شنیدن صدا های گوش خراش از دوچرخه در هنگام ترمزگیری درک کنید.

پس برای آنکه ترمز شما قدرت خوبی داشته باشد و همچنین طول عمر آن بیشتر شود لازم خواهید داشت که لنت های آن را به صورت دوره ای عوض کنید.

چرا باید لنت های ترمز دوچرخه تعویض شود؟
چرا باید لنت های ترمز دوچرخه تعویض شود؟

خرید ابزار های مورد نیاز برای تعویض لنت ترمز دوچرخه 

اگر برای خرید تمامی لوازم مورد نیاز جهت سرویس دوچرخه اعم از تعویض لنت ترمز دوچرخه به دنبال یک فروشگاه معتبر هستید تا تمامی ابزار ها و قطعات یدکی را با بهترین کیفیت و ارزان ترین قیمت تهیه نمایید، میتوانید فروشگاه رووبایک را به عنوان بزرگترین فروشگاه دوچرخه و لوازم دوچرخه انتخاب نمایید که تنوع بالایی از لوازم و ابزار های دوچرخه را عرضه کرده است.

برای خرید لوازم مورد نیاز جهت تعویض لنت و پد ترمز دوچرخه میتوانید به صورت تکی و عمده ثبت سفارش نمایید که قیمت خرید تکی همان قیمت هایست که در وب سایت درج شده و برای اطلاع از قیمت خرید عمده میتوانید با کارشناسان فروش رووبایک از طریق شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید تا قیمت همکاری را به شما بگویند.

خلاصه مطالب

این مقاله که به منظور کمک به تمامی دوچرخه سواران نوشته شده است، درباره ی نحوه تعویض لنت و پد های ترمز دوچرخه و تعمیر دوچرخه بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه صحبت کردیم که امیداواریم مطالب ذکر شده برایتان مفید بوده باشد، اگر سوالی در زمینه درآوردن و نصب لنت های ترمز دوچرخه و یا خرید لوازم مورد نیاز برای تعویض لنت ترمز دوچرخه دارید، میتوانید به صورت تلفنی از کارشناسان رووبایک بپرسید یا در قسمت دیدگاه برایمان پیغام بگذارید.

دسته‌بندی تعمیر دوچرخه
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

یک پاسخ به “تعویض لنت ترمز دوچرخه | تعویض لنت ترمز هیدرولیکی و طوقه ای”

دیدگاهتان را بنویسید

×
پشتیبانی در واتساپ
پشتیبانی در ایتا
سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت