ارسال سفارشاتی که از تاریخ 25 اسفند به بعد ثبت شده‌اند، پس از تاریخ 15 فروردین به صورت پیاپی ارسال خواهد شد
وارد شوید ثبت نام

دلایل پنچر شدن دوچرخه | 5 دلیل + راهکار

بازدید: 4,434 بازدید
دلایل پنچر شدن دوچرخه

پنچر شدن دوچرخه به ویژه دردوچرخه هایی که دارای تیوپ هستند یکی از پیش پا افتاده ترین مشکلات است اما سوال اینجاست که دلایل پنچر شدن دوچرخه چیست و چرا باید دوچرخه پنچر شود، پاسخ به سوال میتواند به شما در جلوگیری از پنچر شدن دوچرخه کمک کند و همچنین هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری لاستیک های دوچرخه تان را به حداقل خواهد رساند.

امروزه دو مدل رایج از لاستیک های دوچرخه در بازار موجود می باشد که مدل اول همان چرخ هایی هستند که شامل تایر و تیوپ میشوند و مدل دوم چرخ هایی هستند که اصطلاحا به آنها تیوبلس گفته میشود و در آنها خبری از تیوپ نیست، امکان پنچر شدن دوچرخه در لاستیک ها تیوپ لس بسیار کم و نزدیک به صفر است اما با این وجود لاستیک های تیوپ دار از مزیت های بسیاری برخوردار هستند و به همین دلیل افراد ترجیح میدهند از این نوع لاستیک ها استفاده کنند ، به همین دلیل ما قصد داریم دلایلی که ممکن است موجب پنچر شدن دوچرخه شود را به صورت مو به مو بررسی کنیم تا با رعایت آنها احتمال پنچر شدن دوچرخه تان کمتر شود، پس اگر شما هم به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از پنچر شدن دوچرخه هستید با ما تا انتها این مقاله همراه باشید.

دلایل پنچر شدن دوچرخه | 5 دلیل + راهکار
دلایل پنچر شدن دوچرخه | 5 دلیل + راهکار

چرا دوچرخه پنچر میشود ؟

طبق بررسی های انجام شده توسط تیم کارشناسی رووبایک چرخ های دوچرخه به یکی از 5 دلیل زیر پنچر میشوند:

  • فرو رفتن شی تیز در تایر دوچرخه
  • ترکیدن تایر دوچرخه
  • مشکل در لبه های طوقه دوچرخه
  • بی کیفیت بودن لاستیک ها
  • عدم تنظیم باد لاستیک

فرو رفتن شی تیز در تایر دوچرخه

مهمترین دلیل پنچر شدن دوچرخه همین مورد است، اگر در مسیر دوچرخه سواری شما شئ نوک تیزی اعم از خورده شیشه، میخ، خار و امثال آن وجود داشته باشد این اشیا به داخل تایر خودرو نفوذ کرده و بعد از آن با تیوپ دوچرخه برخورد خواهد داشت که در نهایت موجب شوراخ شدن آن و خالی شدن باد لاستیک دوچرخه میشود.

راهکار:

برای جلوگیری از فرو رفتن شئ نوک تیز در تایر دوچرخه در وهله اول باید از مسیر های ایمن عبور کنید اما اگر به ناچار از مسیری عبور کردید که در آن اشیا تیز مثلا خرده شیشه زیاد بود و یا از جاده خاکی عبور کردین بهتر است سریعا متوقف شده و هر دو لاستیک دوچرخه را با دقت بررسی کنید و اگر شئ تیزی درون آن بود ، آن را خارج کنید تا از فرو رفتن آن به درون تایر جلوگیری کنید.

همچنین توصیه میشود هر زمان که قصد داشتین سوار دوچرخه شوید، تایر های دوچرخه را مورد بررسی قرار دهید، این راهکار به ظاهر ساده میتواند از 80 درصد پنچری های دوچرخه جلوگیری کند.

فرو رفتن شی تیز در تایر دوچرخه
فرو رفتن شی تیز در تایر دوچرخه

ترکیدن تایر دوچرخه

ترکیدن تایر دوچرخه دومین دلیل برای پنچری دوچرخه است که این مشکل زمانی به وجود می آید که لاستیک ها بیش از حد فرسوده شده باشند و یا به دلایل دیگر مانند عبور از مسیر های کوهستانی و خاکی، نگهداری دوچرخه در محیط های گرم و یا بیش از حد خشک، سرد و گرم شدن پی در پی لاستیک ها، شکافی روی تایر ایجاد میشود و در این حالت گفته میشود، لاستیک دچار ترکیدگی شده است .

ترکیدن تایر دوچرخه موجب به خطر افتادن تیوپ آن شده و ورود کوچکترین سنگ ریزه به درون آن پنچری دوچرخه را در پی خواهد داشت.

راهکار :

برای جلوگیری از ترکیدن تایر های دوچرخه در وهله اول باید از تایر ها با کیفیت استفاده کنید و در کنار آن همواره مراقب تایر خود باشید، یکی از اقدامات موثر در جهت نگهداری و مراقبت از تایر دوچرخه این است که به کمک واکس های لاستیک آنها را واکس بزنید تا از خشک شدن و آسیب پذیر شدنشان جلوگیری کنید.

استفاده از واکس های تایر علاوه بر زیبا کردن ظاهر چرخ ها از خشک شدن و پاره شدن آنها جلوگیری میکند، اسپری واکس لاستیک دوچرخه مدل 01 یکی از کاربردی ترین و پرفروش ترین اسپری ها برای نگهداری و تمیز کردن لاستیک های دوچرخه است که میتوانید با کلیک ب روی آن، این محصول را با بهترین قیمت از فروشگاه رووبایک خریدار نمایید.

ترکیدن تایر دوچرخه
ترکیدن تایر دوچرخه

مشکل در لبه های طوقه دوچرخه

اگر دوچرخه شما به صورت دائمی پنچر میشود بهتر است نگاهی به لبه های طوقه چرخ ها بیاندازید ، در این ناحیه به دلیل قرار گیری انتهای پره های دوچرخه و همچنین تیز بودن لبه های طوقه از نوار های محافظی استفاده شده است که به عنوان نوار طوقه دوچرخه در فروشگاه های لوازم دوچرخه به فروش میرسند، کار این نوار ها جلوگیری از برخورد تیوپ به لبه های تیز طوقه است که اگر به هر دلیلی این نوار ها خراب شده و یا فرسوده شده باشند، نمیتوانند به خوبی از تیوپ مراقبت کنند و در نتیجه پنچر شدن دوچرخه را به دنبال خواهند داشت.

راهکار:

راهکار این مشکل بسیار ساده است شما میتوانید به راحتی نوار های طوقه را از فروشگاه رووبایک خریداری کرده و در ناحیه مورد نظر نصب کنید تا از سوراخ شدن تیوپ توسط لبه های طوقه جلوگیری شود.

مشکل در لبه های طوقه دوچرخه
مشکل در لبه های طوقه دوچرخه

بی کیفیت بودن لاستیک ها

لاستیک خوب میتواند نقش موثری در جلوگیری از پنچر شدن دوچرخه داشته باشد، خرید تایر با کیفیت از اهمیت زیادی برخوردار است و دوچرخه سوار باید بر اساس سبک دوچرخه سواری خود بهترین و با کیفیت ترین تایر را خریداری نماید.

به طور کلی هرچه تایر ضخیم تر باشد احتمال پنچر شدن دوچرخه کمتر است بنابراین اگر در مسیر های صعب العبور دوچرخه سواری میکنید ، پیشنهاد میشود ار تایر های ضخیم استفاده کنید .

اما اگر سبک دوچرخه سواری شما کورسی است مسلما وزن دوچرخه برایتان مهم است و باید از لاستیکهایی استفاده کنید که وزن دوچرخه تان را بالا نبرد، احتمال پنچر شدن این لاستیک ها خیلی زیاد است و معمولا دیده شده که برخی از شرکت کنندگان در مسابقه های دوچرخه سواری، حین مشابقه و یا بلافاصله بعد از آن اقدام به تعویض لاستیک دوچرخه میکنند.

برای خرید لاستیک با کیفیت میتوانید از مشاوره کارشناسان رووبایک استفاده کنید و همچنین لیستی از بهترین تایر های دوچرخه در فروشگاه موجود است که میتوانید با کلیک بر روی تایر دوچرخه تمامی مدل ها را مشاهده کنید.

بی کیفیت بودن لاستیک ها
بی کیفیت بودن لاستیک ها

عدم تنظیم باد لاستیک

اهمیت تنظیم باد لاستیک های دوچرخه به قدریست که توصیه میشود در ابتدا هر فصل برای تنظیم باد لاستیک ها به تعمیرگاه دوچرخه مراجعه نمایید زیرا عدم تنظیم باد دوچرخه میتواند فشار بر روی تایر و تیوپ را افزایش دهد و در نهایت پنچر شدن دوچرخه را به دنبال خواهد داشت.

برای اطلاع از محدوده psi توصیه شده برای لاستیک های دوچرخه خود باید بهبخش کناری آن ها مراجعه نمایید، تمامی اطلاعات مربوط به فشار باد لاستیک ها در این ناحیه چاپ شده است.

اگر برای تنظیم باد لاستیک های دوچرخه وقت کافی برای مراجعه به تعمیرگاه را ندارید، توصیه میشود با خرید تلمه های دوچرخه حرفه ای و دقیق این کار را به راحتی و در منزل انجام دهید، بسیاری از تلمبه های موجود در بازار از ابعاد کوچک و جمع و جوری برخوردار هستند که میتوانید آنها را در سفر و کمپ و تورهای دوچرخه سواری همواره با خود به همراه داشته باشید.

عدم تنظیم باد لاستیک
عدم تنظیم باد لاستیک

خلاصه مطالب

در این مقاله تمامی دلایل پنچر شدن دوچرخه را که شامل 5 دلیل میشد را برایتان توضیح دادیم و متناسب با هرکدام راهکار هایی ارائه شده تا بتوانید به کمک آنها جلوی پنچر شدن دوچرخه را بگیرید و در نهایت توصیه میشود که همیشه  لوازم پنچرگیری دوچرخه را همراه با خود داشته باشید تا بتوانید در مواقع ضروری به راحتی دوچرخه خود را پنچرگیری کنید.

دسته‌بندی تعمیر دوچرخه
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

×
پشتیبانی در واتساپ
پشتیبانی در ایتا
سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت