وارد شوید ثبت نام

انواع روغن زنجیر دوچرخه | انواع روغن برای روانکاری دوچرخه

بازدید: 9,520 بازدید
انواع روغن زنجیر دوچرخه

زنجیر دوچرخه یکی از مهمترین و اصلی ترین قطعات دوچرخه است که در سیستم حرکتی دوچرخه قرار میگیرد و در حین رکاب زدن همواره در حال چرخش است به همین دلیل فشار زیادی را تحمل میکند و برای آنکه کارایی آن کاهش نیابد و طول عمر بیشتری داشته باشد لازم است به صورت دوره ای آن را تمیز کرده و روغنکاری نمایید تا مثل روز اولش کار کند، جهت روغن کاری زنجیر دوچرخه باید با انواع روغن زنجیر دوچرخه آشنایی داشته باشید تا بتوانید بهترین آن را متناسب با دوچرخه و شرایط آب و هوایی که در آن رکاب میزنید انتخاب نمایید، علاوه بر زنجیر، سایر قسمت های دوچرخه هم نیاز به روغن کاری دارند تا بهترین عملکرد را داشته باشند  طول عمر مفیدشان افزایش پیدا کند و برای روغنکاری آنها ممکن است به روغن های سبک و یا گریس احتیاج داشته باشیم.

در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد اهمیت روغنکاری زنجیر دوچرخه ،انواع روغن های زنجیر دوچرخه با توجه به کارایی شان و همچنین سایر روغن ها که برای روغنکاری قسمت های مختلف دوچرخه به آنها احتیاج خواهیم داشت، با شما صحبت کنیم و به شما خواهیم گفت که چرا لازم است هر چند و قت یکبار زنجیر و قیمت های دیگر دوچرخه تان را روغن کاری کنید و در نهایت لیستی از بهترین روغن ها برای زنجیر دوچرخه و روغنکاری قسمت های دیگر دوچرخه را که در رووبایک موجود می باشند به شما معرفی خواهیم کرد تا در صورت نیاز بتوانید به راحتی انواع روغن ها و و روان کننده ها را برای زنجیر دوچرخه و قسمت های متحرک آن خریداری نمایید .

نکته ای که درباره ی انتخاب بهترین محصول جهت روغن کاری و روانکاری زنجیر دوچرخه و قسمت های مختلف دوچرخه وجود دارد این است که این محصولات ممکن است به صورت روغن یا اسپری وجود داشته باشند که برخی از اسپری ها فقط تمیر کننده هستند و برای از بین بردن چربی ها و آلودگی ها از روی زنجیر و خودرو دوچرخه مناسب می باشند که این محصولات برای روغنکاری دوچرخه توصیه نمیشوند و حتما باید از روغن ها و یا اسپری هایی استفاده کرد که روی آنتها نوشته شده “مناسب برای روغنکاری دوچرخه”

راهنما انتخاب روغن ها و روان کننده ها برای دوچرخه

به طور کلی روغن ها و روان کننده هایی که برای دوچرخه مورد استفاده قرار میگیرند در سه دسته بندی کلی قرار میگیرند که عبارتند از روغن های سبک، روغن زنجیر و گریس.

روانکاری دوچرخه با روغن های سبک

روغن های سبک نوعی از روغن های روان کننده هستند که برای قسمت هایی چون کابل ها و سیم های ترمز و دنده دوچرخه، قسمت های محوری و متحرک دوچرخه و به طور کلی هر قسمتی که نیاز به روانکاری داشته باشد مورد استفاده قرار میگیرد، این روغن ها بر خلاف سایر روغن های دوچرخه بسیار روان و رقیق هستند و گونه ای طراحی شده اند که کمترین میزان آلودگی ها و گرد و غبار را به خود جذب میکنند، این روغن ها به قسمت های متحرک دوچرخه کمک میکند تا راحت تر و با اصطحکاک کمتری سر جای خود حرکت کنند.

استفاده ار روغن های سبک برای سرویس دوره ای دوچرخه توصیه شده است و میتواند ضمن کمک به روان تر حرکت کردن دوچرخه به افزایش طول عمر قطعات مصرفی دوچرخه هم کمک کند.

روغنکاری زنجیر دوچرخه

روغن زنجیر دوچرخه، همانطور که از نامش پیداست به صورت اختصاصی برای رنجیر دوچرخه و با هدف تمیزکاری و روانکاری دوچرخه مورد استفاده قرار میگیرد که یکی از روغن های تخصصی دوچرخه است به گونه ای که انواع مختلف آن با توجه به شرایط آب و هوایی مختلف در بازار موجود است و باید با دقت خریداری شوند، به همین دلیل در ادامه این مقاله به صورت تخصصی تر در مورد روغن های زنجیر دوچرخه صحبت خواهیم کرد.

گریس کاری دوچرخه

گریس ها برای قسمت هایی از دوچرخه که دارای بلبرینگ و رزوه هستند مورد استفاده قرار میگیرند و دارای بافت منسجم و نسبتا سفتی هستند، استفاده از گریس ها برای بلبرینگ ها و قسمت های روزه ای دوچرخه موجب کاهش اصطحکاک بین قطعات میشود و از ساییده شدن آنها جلوگیری میکند و همچنین به روان تر رحکت کردن بلبرینگ ها و جلوگیری از ایجاد سرو صدا در آنها کمک میکند.

همچنین جالب است بدانید که گریس ها با توجه به این که ضد اّب هستند از زنگ زدن و اکسید شدن قطعات دوچرخه در رطوبت و هوای شرجی جلوگیری میکند.

آشنایی با انواع روغن زنجیر دوچرخه 

تا به این جا با انواع روغن ها و روان کننده های دوچرخه آشنا شدیم و گفتیم که از بین آنها روغن زنجیر یکی از مهمترین و تخصصی ترین روغنهای دوچرخه است که قصد داریم بیشتر در مورد آنها صحبت کنیم.

روغن های استانداری که برای زنجیر دوچرخه تولید شده اند به دو دسته کلی تقسیم میشوند:

روغن زنجیر برای آب و هوای خشک

روغن زنجیر برای آب و هوای مرطوب

همانطور که از اسم روغن ها معلوم است آنچه که مشخص کننده بهترین نوع روغن زنجیر می باشد شرایط آب و هوایی و فصل است که باید بر اساس آن یکی از انواع روغن های خشک یا مرطوب را انتخاب نمایید، فرمولاسیون این روغن ها به گونه ایست که مبتواند در آب و هوای مختلف به بهترین شکل از ساختار زنجیر مراقبت کند و به روان تر حرکت کردن آن روی چرخ دنده های دوچرخه کمک میکند.

آشنایی با انواع روغن زنجیر دوچرخه 
آشنایی با انواع روغن زنجیر دوچرخه

علاوه بر روغن های فوق نسل جدید محصولات که برای روانکاری زنجیر دوچرخه مورد استفاده قرار میگیرند به صورت اسپری های دو منظوره برای روانکاری و تمیزکاری زنجیر دوچرخه هستند که این اسپری ها را میتوان برای تمامی شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار داد، اسپری روغن و شستشو زنجیر دوچرخه مدل WD40 یکی از معروف ترین مدل های اسپری روان کننده زنجیر دوچرخه است.

آشنایی با انواع روغن زنجیر دوچرخه 
آشنایی با انواع روغن زنجیر دوچرخه

بهترین برند های روغن زنجیر دوچرخه

برند های مختلفی در حوزه ی تولید روغن زنجیر دوچرخه فعالیت دارند که از جمله آنها میتوان به روغن زنجیر دوچرخه لیکومولی، روغن زنجیر دوچرخه بمو، روغن زنجیر دوچرخه شیمانو و همچنین روغن زنجیر دوچرخه وایب اشاره نمود که هر 4 برند بهترین و با کیفیت ترین روغن ها را برای زنجیر دوچرخه در 2 نوع خشک و مرطوب تولید کرده اند.

برای خرید روغن زنجیر های خشک و مرطوب وایب به صورت تک و عمده میتوانید سفارش خود را در وب سایت رووبایک ثبت نمایید.

چرا باید زنجیر دوچرخه را روغن کاری کرد ؟

روغن کاری زنجیر دوچرخه یکی از مهمترین کارهایست که برای سرویس دوچرخه به صورت دوره ای باید انجام شود و برای این کار باید از روغن مناسب استفاده کنید تا زنجیر دوچرخه به راحتی حرکت کند و بتوانید دوچرخه سواری نرمی را تجربه کنید.

به طور کلی روغن کاری دوچرخه با هدف حرکت راحت تر و روان تر زنجیر روی چرخ دنده ها انجام میشود اما میتواند مزایای دیگری هم داشته باشد که از جمله میتوان به تمیز شدن زنجیر از چربی ها و آلودگی ها و جلوگیری از زنگ زدن زنجیر دوچرخه، اشاره نمود.

مهمتر از اهمیت روغنکاری دوچرخه اهمیت انتخاب روغن مناسب برای دوچرخه است که بالا تر به تفاوت انواع روغن های دوچرخه اشاره کردیم، بعضا دیده میشود که برخی برای روغنکاری دوچرخه از روغن چرخ خیاطی و یا گریس استفاده میکند که توصیه میشود هرگز این کار را انجام ندهید چرا که هیچ تاثیر مثبتی روی روان تر شدن زنجیر تان نخواهد داشت و حتی ممکن است باعث آسیب دیدن خودرو، قرقره ها و همچنین طبق های دوچرخه شود.

آشنایی با انواع روغن زنجیر دوچرخه 
چرا باید زنجیر دوچرخه را روغن کاری کرد ؟

سایر قسمت های دوچرخه که نیاز به روغن کاری دارند

تا به اینجا در مورد مهمترین قسمت دوچرخه جهت روغنکاری یعنی زنجیر دوچرخه صحبت کردیم و تمامی نکاتی را که برای خرید روغن زنجیر دوچرخه و همچنین روغنکاری زنجیر دوچرخه لازم بود بدانید را به شما گفتیم اما همانطور که بالا تر به آن اشاره کردیم، روغنکاری دوچرخه تنها محدود به زنجیر آن نیست و 2 نوع دیگر روغن و روان کننده اختصاصی برای دوچرخه وجود دارد که باید به کمک آنها قسمت های دیگر دوچرخه را هم روغنکاری کنید.

قسمت هایی که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد از مهمترین قسمت های دوچرخه هستند که اهمیت روغنکاری و روانکاری آنها بسیار زیاد است و باید به صورت دوره ای یعنی هر 6 الی 12 ماه بسته یه مسافتی که دوچرخه سواری میکنید، روغنکاری شوند.

روغنکاری شاخک های ترمز دوچرخه : شاخک های ترمز دوچرخه که در شکل زیر محل دقیق آن را مشخص کرده ایم، از نقاطیست که باید به دقت با روغن های سبک روغنکاری شود.

در هنگام روغنکاری این قسمت توجه داشته باشید که نباید روغن بر روی طقه دوچرخه و یا دیسک های ترمز آن ریخته شود زیرا میتواند قدرت و دقت ترمز گرفتن را کاهش دهد، در صورتی که روغن بر روی این 2 قسمت ریخته شد، سریعا برای تمیز کردن آن اقدام نمایید، توجه داشته باشید که روغن ها با آب و یا پارچه نمدار به راحتی پاک نمیشوند و بهتر است از اسپری های تمیز کننده برای دوچرخه استفاده کنید که یکی از کاربردی ترین آنها اسپری پاک کننده چربی و گریس دوچرخه مدل 01 است و با قیمت مناسب در فروشگاه رووبایک عرضه شده، برای خرید آن میتوایند بر روی نام محصول کلیک کنید.

روغنکاری زنجیر دوچرخه : در مورد اهمیت روغن کاری این قطعه به صورت مفصل صحبت کردیم اما با توجه به اهمیت آن یکبار دیگر در لیست قسمت هایی از دوچرخه که باید روغنکاری شوند به آن اشاره کرددیم.

روغنکاری دسته ترمز و یا کت ترمز دوچرخه :  روغنکاری این قسمت تاثیر زیادی در نرم تر ترمز گرفتن دوچرخه دارد و میتواند احتمال فرسوده شده قطعه را کاهش دهید، برای دروغنکاری این قسمت میتوانید از روغن دوچرخه های سبک و یا گریس استفاده کنید اما پیشنهاد میشود روغن های سبک را برای این روانکاری این قسمت مورد استفاده  قرار دهید و برای روغنکاری بهتر، میتواند چند بار دسته ترمز را گرفته و رها کنید تا روغن به همه جای آن نفوذ کند.

روغنکاری دسته ترمز دوچرخه
روغنکاری دسته ترمز دوچرخه

روغنکاری کابل های دوچرخه : کابل های دوچرخه که شامل کابل ترمز و دنده میشوند ، درون یک روکش ی قرار دارند که در صورت عدم روغنکاری با روغن مناسب و سبک نمیتوانند به راحتی حرکت کنند و ممکن است عملکرد سیستم ترمز و یا دنده شما را با مشکل روبه رو کنند.

انتخاب روغن سبک برای روغنکاری و روانکاری کابل های دوچرخه بسیار مهم است و در صورتی که از روغن های نامرغوب استفاده شود موجب ایجاد چسبندگی،جذب گرد و غبار و آلودگی ها بر روی کابل ها میشوند و در نهایت مجبور به تعویض کابل ها میشوید.

روغنکاری کابل های دوچرخه
روغنکاری کابل های دوچرخه

روغنکاری اجزا سیستم دنده دوچرخه : منظور از این قطعات همان شانژمان ها طبق عوض کن ها هستند که به کمک روغن های سبک باید روغنکاری شوند، روغنکاری این 2 قطعه حتما باید روغن های سبک مخصوص دوچرخه باید و توصیه میشود به منظور از بین بردن آلودگی ها و گرد و غبار از قسمت های مختلف شانژمان و طبق عوض کن، قبل از روغنکاری و روانکاری یکبار آنها را با اسپری های شوینده دوچرخه تمیز کنید، این کار به نرم تر و ساده تر دنده عوض کردن دوچرخه کمک بسیاری میکند.

روغنکاری اجزا سیستم دنده دوچرخه (طبق عوض کن و شانژمان)
روغنکاری اجزا سیستم دنده دوچرخه (طبق عوض کن و شانژمان)

روغنکاری چرخ دنده های دوچرخه : چرخ دنده ها که شامل طبق ها و چرخ دنده های خودرو عقب دوچرخه هستند باید به کمک روغن های سبک باید روغنکاری شوند، روغنکاری چرخ دنده های دوچرخه حتما باید روغن های سبک مخصوص دوچرخه باید و توصیه میشود به منظور از بین بردن آلودگی ها و گرد و غبار از روی چرخ دنده ها ، قبل از روغنکاری و روانکاری یکبار آنها را با اسپری های شوینده دوچرخه تمیز کنید.

روغنکاری چرخ دنده های دوچرخه
روغنکاری چرخ دنده های دوچرخه

روان کاری محور های متحرک دوچرخه : باید به کمک گریس های انجام شود، این روانکاری از ساییده شدن قسمت هایی که بر روی هم حرکت میکنند جلوگیری کرده و موجب از بین رفتن صدا های ناهنجار دوچرخه و افزایش طول عمر قطعه ها میشود.

روان کاری محور های متحرک دوچرخه (گریس کاری دوچرخه)
روان کاری محور های متحرک دوچرخه (گریس کاری دوچرخه)

گریس کاری بلبرینگ ها و رزوه ها : بلبرینگ ها و رزوه ها هم بخشی از قسمت های متحرک دوچرخه هستند که باید به صورت دوره ای گریس کاری شوند، گاهی با یک گریس کاری ساده بلبرینگ ها میتوان مشکلات مربوط به توپی های دوچرخه را برطرف کرد، بدون اینکه نیاز به خرید قطعه و تعویض آن باشد.

گریس کاری بلبرینگ ها و رزوه ها
گریس کاری بلبرینگ ها و رزوه ها

لیست بهترین روغن ها برای زنجیر دوچرخه

در زیر 2 مدل از بهترین روغن زنجیر های دوچرخه آورده شده است که برای مشاهده مدل های بیشتر میتوانید به صفحه تجهیزات تعمیر و نگهداری دوچرخه مراجعه نمایید و تمامی مدل های روغن زنجیر دوچرخه را با جزییات و قیمت مشاهده نمایید، لازم به ذکر است که تمامی مدل های روغن زنجیر دوچرخه موجود در فروشگاه رووبایک به صورت تکی و عمده موجود هستند و برای خرید به صورت تکی میتوانید سفارش خود را در وب سایت ثبت نمایید و جهت خرید روغن زنجیر دوچرخه به صورت عمده میتوانید با کارشناسان فروش رووبایک از طریق شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید تا روغن و اسپری های تمیز کننده و روان کننده زنجیر دوچرخه به صورت عمده را به شما بگویند.

روغن زنجیر دوچرخه وایب مدل wet lube

روغن زنجیر دوچرخه وایب مدل dry lube

امکان ارسال انواع روغن زنجیر دوچرخه به تمامی نقاط ایران وجود دارد و میتوانید با خیال راحت سفارشتان را در وب سایت رسمی لوازم دوچرخه رووبایک ثبت نمایید.

آشنایی با انواع روغن زنجیر دوچرخه 
آشنایی با انواع روغن زنجیر دوچرخه

نکات استفاده از روغن ها، روان کننده ها و گریس برای دوچرخه

3 نکته اساسی برای استفاده از انواع روان کننده های دوچرخه از جمله روغن های سبک، گریس  و روغن زنجیر وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم:

روغنکاری باید به صورت دوره ای و منظم انجام شود تا قبل از آسیب دیدن قطعات دوچرخه، استحلاک آنها را کمتر کرده و به افزایش عمر مفید آنها کمک کند.

خرید روغن ها و روان کننده ها از اهمیت بالایی برخوردار است و حتما باید از روغن استاندارد و مخصوص جهت روغن کاری قسمتهای مختلف دوچرخه استفاده کرد، برای خرید بهترین روغن های دوچرخه از جمله روغن زنجیر میتوانید به فروشگاه رووبایک و قسمت تجهیزات تعمیر و نگهداری دوچرخه مراجعه کنید.

نکته سوم این است که حتما در هنگام روغنکای دوچرخه از دستکش استفاده کنید و همواره یک اسپری پاک کننده و شوینده قطعات دوچرخه همراه با خود داشته باشید تا در صورتی که روی قسمت های حساس دوچرخه از جمله طوقه ها، دیسک های ترمز و یا فرمان و تنه دوچرخه روغن ریخت، آن را سریعا پاک کنید.

اهمیت روغنکاری دوچرخه
اهمیت روغنکاری دوچرخه

خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی انواع روغن هایی که برای سرویس زنجیر دوچرخه و سایر قسمت های دوچرخه مناسب می باشد پرداختیم و گفتیم که روغن های زنجیر مهمترین روغن برای سرویس دوچرخه هستند و بر اساس نوع آب و هوایی که در آن دوچرخه سواری میکنید به 2 دسته کلی تقسیم بندی میشوند که برخی مناسب برای آب و هوای خشک و برخی دیگر برای آب و هوای مرطوب و شرجی مناسب میباشد و انتخاب درست آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و میتواند به افزایش طول عمر زنجیر، خودرو و سایر اقلام حرکتی دوچرخه کمک کند.

روغن های سبک و گریس های از دیگر روغن ها و روان کننده ها هستند که در این مقاله به بررسی آنها پرداختیم، امیدواریم مطالب ذکر شده برایتان مفید بوده باشد و اگر سوال یا ابهامی در زمینه خرید روغن زنجیر دوچرخه و یا سایر روغن های روان کننده به صورت تکی و یا عمده دارید میتوانید با کارشناسان فروش رووبایک از طریق شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

دسته‌بندی وبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

یک پاسخ به “انواع روغن زنجیر دوچرخه | انواع روغن برای روانکاری دوچرخه”

دیدگاهتان را بنویسید

×
پشتیبانی در واتساپ
پشتیبانی در ایتا
سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت