وارد شوید ثبت نام

مضرات دوچرخه سواری | آیا دوچرخه سواری ضرر دارد ؟

بازدید: 862 بازدید
مضرات دوچرخه سواری

در مقالات قبلی از وبلاگ رووبایک در مورد دوچرخه سواری و تاثیرات مثبت آن بر سلامتی جسم و روح افراد صحبت کردیم و دوچرخه سواری را یکی از بهترین ورزش ها برای حفظ شادابی و نشاط و همچنین سلامت افراد در سنین مختلف معرفی کردیم اما خوب است بدانید این فعالیت ورزشی محبوب میتواند ضرر هایی هم برای افراد داشته باشد به خصوص برای افرادی که به صورت استاندارد دوچرخه سواری نمیکنند و دوچرخه ای که دارند بر آناتومی و استایلشان انتخاب نشده، ممکن است بیشتر در معرض آسیب های حاص از دوچرخه سواری قرار گیرند، در این مقاله با ما همراه باشید تا مضرات دوچرخه سواری را مورد بررسی قرار دهیم و با ارائه راهکار های قطعی و علمی به داشتن جامعه ای سالم و سلامت کمک کنیم.

مضرات دوچرخه سواری | آیا دوچرخه سواری ضرر دارد ؟

آیا دوچرخه سواری ضرر دارد ؟

این یک سوال مهم است که اخیرا تعداد زیادی از دوچرخه سواران از ما میپرسند که آیا ممکن است دوچرخه سواری و رکاب زدن برای سلامتی انسان مضر باشد ؟ پاسخ این سوال مثبت است و در برخی شرایط دوچرخه سواری میتواند ضرر هم داشته باشد و این مضرات در صورتی که تنظیمات سایز دوچرخه و ارگونومیک بودن وسایلی مثل زین وفرمان دوچرخه به درستی انجام نشده باشد.

در دوچرخه سواری اندام های مختلفی از جمله زانو، مچ پا، لگن، ستون فقرات و شانه و مچ دست درگیر هستند و دوچرخه سوار ممکن است از هر کدام از نواحی یاد شده آسیب ببیند، در ادامه این مقاله بیشتر به ضرر ها و آسیب هایی که ممکن است دوچرخه سواری بر افراد تحمیل کند صحبت خواهیم کرد.

دوچرخه سواری و پوکی استخوان

شاید برایتان تعجب برانگیز باشد که دوچرخه سواری میتواند به پوکی استخوان و کاهش تراکم بافت استخوان دچار شود، این مورد بر اساس جدید ترین تحقیقات علمی به اثبات رسیده و نشان دهنده آن است که افرادی که تنها دوچرخه سواری را به عنوان ورزش در روتین و برنامه روزانه خود قرار میدهند بیشتر درمعرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند چرا که این ورزش فشار کمی روی استخوان ها دارد میکند و همین مورد در طولانی مدت به کاهش تراکم بافت استخوانی منجر میشود.

برای داشتن استخوان های سالم و جلوگیری از پوکی استخوان نیاز است در کنار دوچرخه سواری سایر ورزش های هوازی مانند دویدن، کوهنوردی و …. را هم داشته باشیم.

در تکمیل صحبت فوق باید بگوییم که مشکلاتی مثل بی حسی و درد مچ و کف دست از عمده مشکلاتی است که دوچرخه سوارن به آن درگیر میشوند.

دوچرخه سواری و پوکی استخوان

درد ناحیه نشیمنگاه در دوچرخه سواری

احساس درد و یا بی حسی در ناحیه نشیمنگاه و اندام تناسلی یکی دیگر از مشکلات و مضرات دوچرخه سواری است که در رکاب زدن های طولانی مدت بیشتر احساس میشود، این مورد در بین خانم ها و آقایون دوچرخه سوار به صورت مشترک دیده میشود و علت آن هم فشار زیادیست که در حین دوچرخه سواری به این ناحیه وارد میشود و در صورتی که از زین مناسب برای دفع فشار در نشیمنگاه استفاده نشود میتواند مشکلات زیادی در طولانی مدت برایتان ایجاد کند.

احساس درد در ناحیه نشیمنگاه در دوچرخه سواران مبتدی بیشتر است زیرا نمیتوانند همانند دوچرخه سواران حرفه ای وزن خود را بر روی فرمان و رکاب های دوچرخه تقسیم کرده و فشار روی نشیمنگاه را کمتر کنند، علاوه بر آن با سرعت و مهارت کمتری رکاب میزنند که همین به افزایش فشار در نشیمنگاه منجر میشود.

انتخاب زین مناسب برای خانم ها و آقایون میتواند یک راهکار قطعی برای جلوگیری از این مشکل باشد و در این زمینه خرید زین دوچرخه طبی، فوم دار و همچنین زین های پهن توصیه میشود.

علاوه بر آن زین های چاک دار که در قسمت میانی آن یک حفره وجود دارد برای حذف فشار های وارده بر ستون فقرات بسیار مناسب است.

برای خرید زین مناسب باید از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید و یا مدل ها و سایز های مختلف زین را امتحان کنید و زینی را انتخاب کنید که با سایز بدن و به خصوص لگن شما همخوانی دارد.

درد ناحیه نشیمنگاه در دوچرخه سواری

یک راهکار دیگر برای جلوگیری از درد در نشیمنگاه این است که سبک دوچرخه سواری خود را از مبتدی به حرفه ای تغییر دهید و  سعی کنید بخشی از وزن خود را روی فرمان و رکاب دوچرخه انتقال دهید.

یک پیشنهاد دیگر برای این مشکل این است که در هنگام دوچرخه سواری هر 15 دقیقه یکبار از روی زین بلند شوید و به صورت ایستاده رکاب بزنید یا اگر این مورد برایتان مقدور نیست، از دوچرخه پیاده شوید و در کنار آن راه بروید.

لازم به ذکر است که امروزه زین های دوچرخه سواری به صورت حرفه ای و تخصصی برای خانم ها و آقایون طراحی میشود که برای خانم ها بهتر است از زین های مخصوص خود استفاده کنند، برای خرید زین دوچرخه میتوانید به فروشگاه رووبایک مراجعه کنید و به کمک مشاوران آن بهترین مدل را خریداری کنید.

درد شانه و قسمت فوقانی کمر دوچرخه سوار ها

تنظیم نبودن فرمان دوچرخه و یا نامناسب بودن سایز آن میتواند فشار زیادی بر روی شانه و قسمت های فوقانی کمر ایجاد کند و برای افرادی که با این مشکل بعد از دوچرخه سواری مواجهه میشوند توصیه میشود در اسرع وقت اقدام به تنظیم ارتفاع و سایز فرمان دوچرخه شان کنند .

درد شانه و قسمت فوقانی کمر دوچرخه سوار ها

کمر درد حاصل از دوچرخه سواری

این مشکل بیشتر در دوچرخه سواران مبتدی و افرادی که قبل از شروع به رکاب زدن بدن خود را گرم نکرده باشند، دیده میشود، در واقع علت اصلی کمردرد حاصل از دوچرخه سواری آماده نبودن عظلات میانی کمر است و برای جلوگیری از آن توصیه میشود از ورزش های بدن سازی برای تقویت عظلات کمر و پشت استفاده کنید و قبل از شروع به رکاب زدن، بدن خود را نرمش دهید.

کمر درد حاصل از دوچرخه سواری

درد زانو در دوچرخه سواری

نمیتوان گفت که زانو درد از عوارض دوچرخه سواریست زیرا این ورزش با تقویت عضلات پا و 4 سر ران به تقویت زانو و کاهش درد های زانویی هم کمک میکند اما در صورتی که ساز دوچرخه به درستی انتخاب نشده باشد میتواند فشار وارده بر زانو را زیاد کرده و باعث درد در این ناحیه شود، علاوه بر آن برای موارد زیر توصیه میشود دوچرخه سواری نکنند زیرا میتواند برای زانو درد ضرر داشته باشد.

  • التهاب حاد داخل مفصلی زانو شامل علایم گرمی و قرمزی زانو به هر علت
  • عفونت مفصل (آرتریت سپتیک)
  • آرتروز یا استئوآرتریت شدید (درجه ۴) زانو
  • سابقه ضربه اخیر به زانو
  • پارگی قابل توجه لیگامانی یا تاندونی زانو
  • بلافاصله بعد از اعمال جراحی زانو

درد زانو در دوچرخه سواری

مضرات دوچرخه برای مبتدی ها

برای افرادی که به تازگی قصد دوچرخه سواری دارند و احتمال زمین خورد بسیار زیاد است و به هیمن دلیل توصیه میشود از لوازم ایمنی دوچرخه به خصوص کلاه دوچرخه سواری استفاده شود تا میزان آسیب را به حداقل برسانید.

مضرات دوچرخه برای مبتدی ها

خلاصه مطالب

در این مقاله به صورت تخصص ضرر هایی که ممکن است دوچرخه سواری برای افراد داشته باشد را بررسی کردیم و راهکار هایی برای آن ارائه شد اما به طور کلی باید بدانید که دوچرخه سواری هم مانند بسیاری دیگر از ورزش ها در صورتی که به صورت اصولی انجام نشود، میتواند به بدن آسیب بزند و بر این اساس توصیه میشود حتما از دوچرخه استاندارد برای دوچرخه سواری استفاده کنید و زین مناسب انتخاب کنید، در کنار آن ورزش های مکمل و بدن سازی و همچنین گرم کردن بدن قبل از شروع دوچرخه سواری میتواند شما را از ضرر ها دوچرخه دور نگه دارد.

فروشگاه رووبایک عرضه کننده انواع دوچرخه و لوازم دوچرخه در بازار گمرک تهران است که میتوانید برای خرید از آن به صورت اینترنتی و حضوری اقدام نمایید، لازم به ذکز است که امکان خرید تک و عمده در این فروشگاه وجود دارد.

دسته‌بندی وبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

×
پشتیبانی در واتساپ
پشتیبانی در ایتا
سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت