وارد شوید ثبت نام

هواگیری ترمز دوچرخه | طریقه هواگیری سیستم ترمز دوچرخه هیدرولیک

بازدید: 5,418 بازدید
هواگیری ترمز دوچرخه

هواگیری ترمز دوچرخه از جمله اقداماتیست که برای بهبود عملکرد ترمز در دوچرخه هایی که سیستم ترمز بندی شان هیدرولیک است باید به صورت دوره ای انجام شود، اگر اخیرا ترمزگیری برایتان سخت شده و یا در شرایط بحرانی به خوبی ترمز گرفته نمیشود، میتواند یکی از دلایل اساسی آن وجود هوا در سیستم ترمز دوچرخه تان باشد، پس اگر میخواهید ترمز دوچرخه تان مثل روز اول کار کند باید برای هواگیری آن اقدام نمایید که این کار به کمک ابزار هایی که برای هواگیری دوچرخه در بازار موجود می باشد به سادگی امکان پذیر است و میتوانید با استفاده از آنها به راحتی هواگیری ترمز را انجام دهید.

سيستم‌ ترمز های هیدرولیک به صورت روغنی است، یعنی به جای سیم ترمز از روغن ترمز برای نگه داشتن دوچرخه و کاهش سرعت آن استفاده میشود، تمامی دوچرخه هایی که ترمزشان هیدرولیک است يك پيستون در كتی ترمزشان دارند كه پيستون اصلي يا Master نامیده می‌شود. اين پيستون مستر روغن ترمز را از طريق لوله مُهروموم شده ترمز به مجموعه ديگری از پيستون‌ها که در کالیپر ترمز هستند هدایت میکند که این پیستون ها پیستون پیرو یا Slave  هستند.

پیستون های پیرو با فشار دادن لنت ها روی صفحه دیسک موجب متوقف شدن دوچرخه میشود. تمامی مراحل بالا زمانی به درستی و دقیق انجام میشوند که روغن ترمز تمیز و عاری از هوا باشد در غیر این صورت روغن ترمز به خوبی از پیستون مستر به پیستون های پیرو انتقال داده نمیشود و عملکرد ترمز دوچرخه مختل میگردد.

خوب است بدانید که ترمز های هیدرولیکی نسبت به ترمز های مکانیکی تکنولوژی جدید تری دارند و عملکردشان بهتر است اما برای آنکه ترمز های روغنی مثل روز اولشان کار کنند باید به کمک تجهیزات تعمیر و نگهداری دوچرخه  آن را به صورت دوره ای سرویس کنید، فروشگاه رووبایک به عنوان بهترین و مجهز ترین فروشگاه اینترنتی لوازم دوچرخه، تمامی تجهیزات مورد نیاز برای سرویس ترمز هیدرولیک دوچرخه از جمله کیت های هواگیری، پیچ هواگیری، شلنگ ترمز، روغن ترمز، کالیپر ترمز، لنت ترمز و … را با بهترین قیمت و تنوع بالا در اختیارتان قرار میدهد و میتوانید تمامی لوازم مورد نیاز برای هواگیری ترمز هیدرولیک را به صورت اینترنتی از ما خریداری کرده و در سریع ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید. .

هواگیری ترمز دوچرخه | طریقه هواگیری سیستم ترمز دوچرخه هیدرولیک
هواگیری ترمز دوچرخه | طریقه هواگیری سیستم ترمز دوچرخه هیدرولیک

دلایل هواگیری ترمز دوچرخه هیدرولیک

تا به اینجا متوجه اهمیت روغن ترمز در ساختار سیستم های ترمز هیدرولیک شده اید، باید بدانید که روغن ترمز ها با گذشت زمان با گرد و خاك، هوا و رطوبت، آلوده میشوند و یکی از رایج ترین این آلودگی ها گیر کردن هوا در روغن ترمز است که همین مسئله باعث میشود که ترمز های هیدرولیک نیاز به هواگیری دوره ای داشته باشند.

در تمامی سيستم‌های روغنی از جمله ترمز هیدرولیک دوچرخه، بسيار مهم است كه هيچ هوايی در مسير لوله‌ های ترمز و خطوط بين کالیپر و پيستون كتی ترمز وجود نداشته باشد چراکه حباب‌های هوا در اين خط فشرده شده و باعث ميشوند وقتی ترمز می‌گیرید و كتی ترمز با قدرت كشيده شود و در نهایت عملکرد ترمزتان مختل خواهد شد.

در فرآیند هواگیری ترمز دوچرخه ممکن است نیاز داشته باشید روغن ترمز را به کلی تعویض کنید که در این مواقع  لازم است از روغن ترمز درست و استاندارد استفاده نمایید و باید دقت داشته باشید که برخی از توليدكنندگان سیستم ترمز هیدرولیک مانند شیمانو از روغن های مخصوص به‌ عنوان روغن ترمز استفاده مي‌كنند اما برخی دیگر از روغن ترمز اتومبيل استفاده میکنند. بنابراین نوع روغن باید متناسب با سیستم ترمز بندی دوچرخه باشد در غیر این صورت استفاده از روغن ترمز های متفرقه باعث پوسیدن واشرهای درزبندی و کوتاه شدن عمر ترمز دوچرخه خواهد شد.

و همچنین برای هواگیری ترمز دوچرخه باید توجه داشته باشید که هرگز نبايد انواع مختلف مايع ترمز را با يكديگر تركيب كنيد.

دلایل هواگیری ترمز دوچرخه هیدرولیک
دلایل هواگیری ترمز دوچرخه هیدرولیک

نحوه هواگیری ترمز دوچرخه 

علی رغم اینکه سیستم های ترمز هیدرولیک و روغنی بسیار پیچیده و حساس است اما هواگیری آنها بسیار ساده بوده و لازم است تمامی دوچرخه سواران این کار را بلد باشند تا بتوانند به صورت دوره ای این کار را انجام دهند تا از خراب شدن ترمز جلوگیری کنند و عملکرد آن را بهبود بخشند.

برای هواگیری ترمز های هیدرولیک تنها کافیست سه مرحله کلی را پشت سر بگذارید که در زیر آنها را صورت کامل و همراه با تصویر به شما خواهیم گفت.

مرحله اول هواگیری ترمز

اولین کاری که لازم است برای هواگیری سیستم ترمز های هیدرولیک انجام دهید این است که پيچ های هوا گيری را که بر روی كتی و كبسول(سيلندريك طرفه پايين) قرار دارد را به طور كامل باز كنيد و به کمک سرنگی که در اختیار دارید، روغن داخل سیستم ترمز را تخلیه نمایید.

دقت داشته باشید که روغن ترمز موجود در سیستم ترمز های دوچرخه سمی بوده و در صورت برخورد با پوست به آن آسیب میزند، پس بهتر است در تمامی مراحل هواگیری دستکش به دست داشته باشید و برای احتیاط از عینک های ایمنی استفاده نمایید.

مرحله اول هواگیری ترمز
مرحله اول هواگیری ترمز

مرحله دوم هواگیری ترمز

بعد از تخلیه روغن لازم است روغن جدید را از قسمت کتی ترمز و به کمک شلنگ و سرنگ به داخل سیستم بریزید و به کبسول

ترمز دقت داشته باشید، در ابتدا کار مشاهده خواهید کرد که روغن خارج شده از این قسمت دارای حباب است که نشانه ی وجود هوا در سیستم است و شما باید کار را تا جایی ادامه دهید که روغن بدون حباب از آن خارج شود و در نهایت پیچ هواگیری کبسول را ببندید.

مرحله دوم هواگیری ترمز
مرحله دوم هواگیری ترمز

مرحله سوم هواگیری ترمز

این مرحله آخرین مرحله از هواگیری ترمز است که باید برای اطمینان از نبود هوا در سیستم چند بار کتی ترمز را بگیرید و رها کنید، این کار موجب خروج هرگونه هوای اضافی از سیستم میشود و در نهایت پیچ هواگیری کتی ترمز را هم ببیندید و آن را به قدری سفت کنید که مطمئن شوید احتمال نفوذ هوا درون آن وجود ندارد.

تا اینجا شما موفق به هواگیری ترمز دوچرخه تان شده اید و نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید تمیر کردن قسمت هایسست که به روغن ترمز آغشته شده است.

مرحله سوم هواگیری ترمز
مرحله سوم هواگیری ترمز

نکات هواگیری ترمز هیدرولیک

اگر بعد از هواگیری ترمز كتی به آسانی پايين رفت ولی ترمز عملکرد درستی نداشت به این معناست که سيستم ترمز هنوز هوا دارد.
به منظور جلوگیری از هوا کشیدن دوباره، بعد از هوا گيری پيچ تنظيم هوا را به اندازه کافی سفت كنيد .
برای جا زدن شلنگ از دست کمک بگیرید و انبر دست را کنار بگذارید چرا که ممکن است به شلنگ آسیب بزند و اگر شلنگ کوچکترین پارگی یا سوراخی پیدا کرد، مجددا آن را هواگیری کنید.

شلنگ های استخوانی بهترین نوع شلنگ ها هستند که میتوانند فشار را به بهترین شکل ممکن انتقال دهند.

ابزار مورد نیاز برای هواگیری ترمز دوچرخه 

لیست تمامی ابزار و لوازمی که برای هواگیری ترمز دوچرخه به آن نیاز خواهید داشت در زیر آورده شده است که میتوانید با خرید کیت های هواگیری ترمز، تمامی آنها را به صورت یکجا داشته باشید:

  • روغن ترمز
  • شلنگ ترمز یدکی
  • سرنگ
  • پیچ هواگیری
  • آچار
  • دستکش
ابزار مورد نیاز برای هواگیری ترمز دوچرخه 
ابزار مورد نیاز برای هواگیری ترمز دوچرخه

خرید لوازم هواگیری ترمز برای دوچرخه 

تمامی مواردی که در بالا به آن اشاره شد در فروشگاه رووبایک با قیمتی مناسب عرضه شده است که به صورت تک و عمده میتوانید آنها را خریداری نمایید.

ست کیت هواگیری ترمز دوچرخه هیدرولیک روغنی مدل H1  یکی از بهترین محصولاتیست که برای هواگیری ترمز های هیدرولیک مورد استفاده قرار میگیرد، این محصول یک پکیج کامل از تمامی ابزار و لوازم مورد نیاز جهت هواگیری است و با یک قیمت بسیار خوب عرضه شده است، در ضمن این کیت هواگیری یکی از پرفروش ترین تجهیرات برای تعمیر و نگهداری دوچرخه است که مورد استفاده تعمیرکاران دوچرخه و سایر دوچرخه سوار ها است.

همانطور که بالاتر در مورد آن صحبت کردیم، یکی از لوازمی که ممکن است برای هواگیری ترمز مورد نیاز باشد، روغن های ترمز است و لازم است از روغن های استاندارد استفاده شود و در مورد ترمز های شیمانو لازم است از روغن مخصوص آن استفاده کنید که توسط همین برند تولید شده است.

روغن هیدرولیک ترمز دوچرخه طرح شیمانو  برای افرادی که میخواهند با هزینه کمتر روغن ترمز را تعویض کنند، مناسب است و روغن هیدرولیک ترمز دوچرخه مینرال شیمانو اورجینال بوده و به نسبت قیمت بالاتری دارد، هر دو محصول معرفی شده به صورت تکی و عمده با بهترین قیمت در فروشگاه رووبایک موجود است.

خلاصه مطالب هواگیری ترمز دوچرخه

در این مقاله به بررسی سیستم ترمز دوچرخه های هیدرولیک و لزوم هواگیری آنها به صورت دوره ای پرداختیم و تمامی ابزار هایی که برای سرویس آن مورد نیاز بود را به شما معرفی کردیم و گفتیم که اگر قصد خرید لوازم هواگیری دوچرخه اعم از کیت های هواگیری، روغن ترمز، شلنگ ترمز، پیچ های هواگیری، سرنگ و … را دارید میتوانید آنها را با بهترین قیمت و کیفیت و در سریع ترین زمان ممکن از فروشگاه رووبایک به صورت آنلاین و یا حضوری خریداری نمایید .

برای هواگیری سیستم دوچرخه لازم است 3 مرحله را به شرح زیر طی کنید که جزییات آن در بالا به همراه عکس ذکر شده است:

  1. خارج کردن روغن از سیستم
  2. ریختن روغن جدید در سیستم و تکرار این کار تا تمام شدن حباب های روغن
  3. بستن پیچ هواگیری کت و کالیپر ترمز

و همچنین 2 نکته مهم که در هنگام هواگیری ترمز دوچرخه باید آنها را رعایت کنید این است که از دستکش استفاده کنید و هرگز از روغن های متفرقه که مخصوص سیستم ترمز دوچرخه تان نیستند استفاده نکنید و از ترکیب روغن ترمز های مختلف با هم جدا خودداری کنید.

این مقاله به منظور کمک به تمامی دوچرخه سواران برای رفع مشکلات ترمز روغنی و تعمیر دوچرخه بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه نوشته شده که امیداواریم مطالب ذکر شده برایتان مفید بوده باشد و اگر سوالی در زمینه هواگیری ترمز دوچرخه و یا خرید لوازم هواگیری ترمز هیدرولیک دوچرخه دارید میتوانید به صورت تلفنی از ما بپرسید یا در قسمت دیدگاه برایمان پیغام بگذارید.

دسته‌بندی تعمیر دوچرخه
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

2 پاسخ به “هواگیری ترمز دوچرخه | طریقه هواگیری سیستم ترمز دوچرخه هیدرولیک”

دیدگاهتان را بنویسید

×
پشتیبانی در واتساپ
پشتیبانی در ایتا
سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت