وارد شوید ثبت نام

آشنایی با انواع زنجیر دوچرخه | لیست قیمت بهترین زنجیرهای دوچرخه

بازدید: 4,450 بازدید
انواع زنجیر دوچرخه

زنجیر دوچرخه نقش اصلی را برای انتقال قدرت در دوچرخه ایفا میکند و ساختار نسبتا ساده ای دارد، انواع مختلف زنجیر دوچرخه از کنار هم قرار گرفتن چندین صفحه داخلی و خارجی کوچک و فولادی ساخته شده اند و توسط میخ های استوانه ای ریز که عمدتا پرچ نامیده میشود به هم دیگر وصل میشوند.

محل قرار گیری زنجیر دوچرخه بر روی خودرو و قامه های دوچرخه است و به همین دلیل باید با این قطعات سازگار باشند چرا که در غیر این صورت رکاب زدن برای دوچرخه سوار سخت میشود و طول عمر مفید زنجیر کاهش می یابد.

به عنوان مثال اگر زنجیری که برای دوچرخه دنده ای خریدای کرده باشید بیش از حد نازک باشد در هنگام تعویض دنده جلو ، مابین قامه ها گیر میکند و این کار تعویض دنده را برایتان سخت میکند و علاوه بر آن در مدت زمان کوتاه تری زنجیر خراب میشود چرا که فشار زیادی را تحمل میکند.

آشنایی با انواع زنجیر دوچرخه | لیست قیمت بهترین زنجیرهای دوچرخه
آشنایی با انواع زنجیر دوچرخه | لیست قیمت بهترین زنجیرهای دوچرخه

استاندارد های زنجیر دوچرخه

استاندارد های مختلفی برای انواع زنجیر دوچرخه وجود دارد و استاندارد گام نیم اینچی از رایج ترین استاندارد ها برای طراحی و ساخت زنجیر دوچرخه است.

منظور از استاندارد گام نیم اینچی در طراحی زنجیر دوچرخه این است که فاصله اسمی هر پرچ تا پرچ بعدی برابر با نیم اینچ است و معمولا دندانه های چرخ دنده خودرو دوچرخه برای سازگاری با بیشتر زنجیر های موجود در بازار مطابق با همین استاندارد ساخته شده اند .

علاوه بر استاندارد گام نیم اینچی استاندارد های مختلفی دیگری برای زنجیر دوچرخه وجود دارد که در ادامه به صورت کاملا مفصل درباره آنها صحبت خواهیم کرد .

با توجه به این که انواع مختلفی از زنجیر های دوچرخه در بازار موجود می باشد برای خرید یک زنجیر دوچرخه خوب و مناسب با دوچرخه تان باید نکاتی از جمله نوع طبق قامه، نوع خودرو و تعداد دنده های دوچرخه را در نظر بگیرید و متناسب با آن زنجیر دوچرخه را خریداری نمایید .

فروشگاه رووبایک انواع زنجیر دوچرخه را به صورت تک و عمده عرضه میکند برای خرید از آن میتوانید به روش های مختلفی از جمله خرید اینترنتی زنجیر دوچرخه و با خرید حضوری اقدام نمایید .

انواع زنجیر دوچرخه بر اساس سرعت 

تعداد سرعت دوچرخه ها بر اساس خودرو جلو و عقب آنها مشخص میشود و در ساده ترین حالت دوچرخه ها تک سرعته هستند و دارای یک طبق در جلو هستند و فاقد خودرو عقب با چرخ دنده های مختلف می باشند.

بر اساس سرعت هایی که یک دوچرخه دارد ، نوع زنجیر آنها با هم فرق دارد و به طور کلی از نظر نوع سرعت دوچرخه ها ، زنجیر دوچرخه به دو دسته تک سرعته و دنده ای تقسیم بندی می شود.

زنجیر دوچرخه تک سرعته 

زنجیر دوچرخه تک سرعته به طور اختصاصی برای دوچرخه های تک سرعته و ساده طراحی شده این و حتی و با تغییر سایز آنها نمیتوان از آن برای دوچرخه های دنده ای استفاده نمود.

پهنای ميخ پرچ در اين زنجيرها به‌طور اسمی، يك‌هشتم اينچ يا 3.3 ميلي‌متر است.

زنجیر دوچرخه تک سرعته 
زنجیر دوچرخه تک سرعته

زنجير يك‌هشتم اينچی

این مدل از زنجیر ها از جمله زنجیر های تک سرعته هستند که برای دوچرخه هایی که دنده آنها درون توپی چرخ عقب قرار دارد، مناسب میباشد و طول پرچ در این زنجیر ها حدودا 9 میلی متر می باشد.

زنجیر دوچرخه دنده ای 

در دوچرخه های دنده ای زنجیر بین خودرو عقب و خودرو جلو (طبق قامه) حرکت میکند و با تغییر دنده لازم است تا زنجیر بین طبق قامه های مختلف و چرخ دنده جابه جا گردد به همین دلیل تنوع در زنجیر دوچرخه های دنده ای بسیار زیاد است و با استاندارد های مختلفی عرضه میشوند.

استاندارد ( عرض‌ اسمي ) برای زنجیر های دندهای با سرعت های مختلف به طور معمول باید بر اساس مقادیر زیر باشد:
خودرو عقب 12 سرعته : 5.3 ميلي‌متر
خودرو عقب 11 سرعته : 5.5 ميلي‌متر
خودرو عقب 10 سرعته : 6 ميلي‌متر
خودرو عقب 9 سرعته : 6.5 تا 7 ميلي‌متر
خودرو عقب 6، 7 و 8 سرعته : 7 ميلي‌متر

اولین نکته در خرید زنجیر برای دوچرخه های دنده ای تعداد سرعت خودرو عقب دوچرخه است که ممکن است 5، 6، 7، 8، 9، 10، 11 و 12 سرعته باشند.

هر چه که تعداد سرعت های خودرو عقب بیشتر باشد، تعداد چرخ دنده های آن بیشتر خواهد بود و فاصله میان آن ها کمتر میشود، بنابراین برای آن که زنجیر با آنها سازگاری داشته باشد باریک تر خواهد بود به طور مثال زنجیری که برای خودرو 5 سرعته است نسبت به زنجیری که برای خودرو 12 سرعته است ضخیم تر می باشد.

دومین نکته ای که برای خرید زنجیر دوچرخه دنده ای باید به آن توجه داشته باشید طبق های دوچرخه هستند که همانند خودرو عقب فاصله بین طبق ها با تعداد طبق ها رابطه عکس دارد و هر چه تعداد طبق ها بیشتر باشد ، فاصله شان کمتر خواهد بود.

فاصله میان طبق‌ها در سیستم های دنده ای 8 یا 9 سرعته بیشتر است و درصورتی که از زنجیر های باریک 10 یا 11 سرعته برای آنها استفاده کنید زنجیر بین 2 طبق گیر میکند.

زنجيرهای دنده‌ای به زنجير سه سی و دوم اينچی معروف هستند.

زنجیر دوچرخه دنده ای 
زنجیر دوچرخه دنده ای

انواع زنجیر دوچرخه بر اساس ضخامت

ضخامت صفحه هایی که برای ساخت زنجیر دوچرخه از آنها استفاده میشود با هم دیگر متفاوت هستند و به همین دلیل زنجیر ها بر اساس ضخامتی که دارند به دو دسته ضخیم و نازک تقسیم بندی میشوند.

زنجیر های ضخیم برای دوچرخه های ساده و تک سرعته مناسب می باشد و زنجیر های نازک برای دوچرخه های دنده ای که البته میزان نازک بودن آنها برای دوچرخه با سرعت های مختلف ، با هم دیگر فرق میکند.

انواع زنجیر دوچرخه بر اساس ضخامت
انواع زنجیر دوچرخه بر اساس ضخامت

لیست قیمت بهترین زنجیر های دوچرخه  

در زیر 5 مدل از بهترین زنجیر های دوچرخه آورده شده است که با کلیک بر روی هر کدام میتوانید جزییات و قیمت زنجیر دوچرخه بیشتری از هر کدام را مشاهده نمایید و همچنین تمامی محصولات معرفی شده امکان خرید به صورت تک و عمده را دارا می باشد.

زنجیر دوچرخه 8 سرعته شیمانو مدل IG51

زنجیر دوچرخه دنده ای اوکی مدل 01

زنجیر دوچرخه ساده مدل 01 

زنجیر دوچرخه تک سرعته مالزی مدل Tercom

زنجیر دوچرخه دنده ای مالزی مدل Tercom

 

لیست قیمت بهترین زنجیر های دوچرخه

خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی انواع زنجیر دوچرخه از نظر استاندارد ها، سرعت و تعداد دنده دوچرخه و همچنین ضخامت زنجیر ها پرداختیم و 5 مدل از بهترین زنجیر دوچرخه را که در فروشگاه رووبایک موجود می باشد را به شما معرفی کردیم که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد .

اگر برای خرید زنجیر دوچرخه سوال و یا ابهامی دارید و یا قصد خرید عمده زنجیر دوچرخه با قیمت همکاری را دارید میتوانید با کارشناسان فروش رووبایک از طریق شماره های مشخص شده در سایت تماس بگیرید.

دسته‌بندی وبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

2 پاسخ به “آشنایی با انواع زنجیر دوچرخه | لیست قیمت بهترین زنجیرهای دوچرخه”

دیدگاهتان را بنویسید

×
پشتیبانی در واتساپ
پشتیبانی در ایتا
سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت