ارسال سفارشاتی که از تاریخ 25 اسفند به بعد ثبت شده‌اند، پس از تاریخ 15 فروردین به صورت پیاپی ارسال خواهد شد
وارد شوید ثبت نام

اجزا ترمز دوچرخه | قطعات سیستم ترمز دوچرخه

بازدید: 4,065 بازدید
اجزا ترمز دوچرخه

سیستم ترمز دوچرخه یکی از مهمترین و حیاتی ترین بخش های دوچرخه است و دارای انواع مختلفی از جمله طوقه ای و دیسکی است که در مقالات قبلی به صورت مفصل درباره انواع ترمز دوچرخه صحبت کردیم و در این مقاله قصد داریم اجزا ترمز دوچرخه را باهم بررسی کنیم .

همانطور که میدانید ترمز دوچرخه یک قطعه مجزا نیست  و یک سیستم است که از قطعات مختلفی تشکیل شده ،شناخت اجزا تشکیل دهنده سیستم دوچرخه برای هر دوچرخه سواری لازم و ضروری است چرا که بسیاری از قطعات سیستم ترمز مصرفی بوده و باید یه صورت دوره ای مورد بازبینی قرار گیرد تا اگر مشکلی دارد و یا خراب شده آن را تعویض کرد تا کارایی ترمز پایین نیاید.

فروشگاه رووبایک برترین فروشگاه لوازم دوچرخه در کشور است که تمامی قطعات مربوط به ترمز دوچرخه را به صورت تک و عمده به بازار عرضه کرده است، برای مشاهده آنها میتوانید به صفحه ترمز دوچرخه مراجعه نمایید.

"<yoastmark

ترمز دوچرخه از چه قطعاتی تشکیل شده است ؟

سیستم ترمز دوچرخه فارغ از آنکه دیسکی است و یا ویبریک از قطعاتی چون سیم های ترمز عقب و جلو، دیسک ترمز، کالیپر ترمز، لقمه های ترمز، کت ترمز و پیچ های ریگلاژ ترمز تشکیل شده است که تمامی این قطعات در سر جای مشخص شده خود قرار میگیرند و در نهایت سیستم ترمز را تشکیل میدهند.

دوچرخه های موجود در بازار از دو نوع سیستم ترمز بهره مند می باشند یا ویبریک هستند و یا دیسکی. ترمز های ویبریک نوعی ترمز طوقه ای محسوب میشوند  که نسبت به ترمز های دیسکی ارزان تر بوده و همچنین هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری آنها کمتر است.

ترمز های ویبریک یکی از بهترین و اقتصادی ترین ترمز ها برای انواع دوچرخه است و تنها ایراد آن این است که در آب و هوای بارانی و مکان های خیس کارایی آنها کم میشود و باید با دقت بیشتری ترمز گرفت.

ترمز های دیسکی جدید ترین نوع ترمز ها هستند که تا به امروز طراحی و تولید شده است و دارای دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی هستند، این ترمز ها نسبت به ترمز های ویبریک گران قیمت تر بوده و برای تعمیر آنها باید به متخصص مراجعه نمود بنابراین هزینه های تعمیر آنها نسبتا زیاد است اما در عوض کارایی بسیار خوبی دارند و دقت آنها زیاد است به گونه ای که شرایط آب و هوایی چه خشک باشد و چه بارانی هیچ تاثیری در عملکرد آن نخواهد داشت و نسبت به ترمز های طوقه ای قابل اعتمادتر هستند.

ترمز دوچرخه از چه قطعاتی تشکیل شده است ؟
ترمز دوچرخه از چه قطعاتی تشکیل شده است ؟

لقمه ترمز دوچرخه 

لقمه یا لنت ترمز قطعه های کوچکی در سیستم ترمز هستند که وظیفه ایجاد اصطحکاک بین چرخ ها را بر عهده دارند و از این طریق موجب کم شدن سرعت دوچرخه و متوقف شدن آن میشوند.

بهترین لنت ترمز، لنتی است که در کمترین زمان ممکن سرعت دوچرخه را به صفر برساند و علاوه بر آن صدا های ناهنجاری مانند جیر جیر کردن نداشته باشند.

لقمه ترمز ها از جمله اقلام مصرفی دوچرخه هستند و لازم است هر چند وقت یکبار با توجه به میزان استفاده شما از ترمز دوچرخه تعویض شوند.

لنت های ترمز دیسکی و طوقه ای با هم دیگر تفاوت های زیادی دارند و نوع ساختارشان با هم دیگر فرق میکند پس در هنگام خرید لقمه ترمز اولین نکته ای که باید مد نظر داشته باشید نوع سیستم ترمز دوچرخه تان است که طوقه ای است و یا دیسکی.

هر دوچرخه نیازمند 4 عدد یا دو جفت لنت ترمز است که یک جفت برای چرخ عقب و یک جفت برای چرخ جلو مورد استفاده قرار میگیرد.

لنت های ترمز طوقه ای به شکل مستطیل بوده و شامل یک بخش فلزی و یک بخش لاستیکی است که تفاوت انواع مختلف آن در کیفیت و شکل طاهری قسمت لاستیکی آن است.

لقمه ترمز دوچرخه 20 مدل 02 بسته دو عددی  ، لقمه ترمز دوچرخه 28 مدل 01  ، لقمه ترمز دوچرخه 20 مدل 01 بسته دو عددی  ، لقمه ترمز آلنی دوچرخه مدل S40 از جمله بهترین لنت های ترمز طوقه ای و ویبریک در فروشگاه رووبایک است که برای دوچرخه های بچه گانه و قدیمی مورد استفاده قرار میگیرد.

لنت ترمز های دیسکی را ممکن است به شکل های دایره ای و یا مستطیلی (خاک اندازی) دیده باشید و  از یک قسمت فلزی و یک قسمت مواد فشرده شده تشکیل شده است، این لقمه ها درون کالیپر ترمز قرار میگیرند و با توجه به کیفیت مواد فشرده شان لازم است بعد از هر 500 الی 1000 کیلومتر آنها را تعویض نمود.

لنت ترمز دیسکی خاک اندازی مدل 01 بسته دو عددی ، لنت ترمز دیسکی مدل 02 بسته دو عددی ، لنت ترمز دوچرخه دیسک روغنی شیمانو مدل B01S بسته دو عددی   سه مدل از لنت های ترمز مستطیلی است که برای دوچرخه هایی که سیستم ترمز بندی آنها دیسکی بوده و لقمه ترمز آنها به صورت مستطیلی است مناسب می باشد و همچنین اگر لنت ترمز شما به صورت گرد است میتوانید از مدل های لنت ترمز دیسکی مدل 03 بسته دو عددی و لنت ترمز دیسکی مدل 04 بسته دو عددی  دیدن فرمایید که جزو پرفروش ترین لنت ها برای ترمز های دیسکی می باشند.

لقمه ترمز دوچرخه 
لقمه ترمز دوچرخه

کت ترمز دوچرخه

کت ترمز قابل لمس ترین بخش از اجزا ترمز دوچرخه است که به عنوان دسته ترمز هم شناخته میشود و بر روی فرمان دوچرخه نصب میشود .

هر دوچرخه دارای 2 عدد کت ترمز است که یکی برای کنترل ترمز عقب و دیگری برای کنترل ترمز جلو مورد استفاده قرار میگیرد.

کت ها از آسیب پذیر ترین بخش های هر دوچرخه است بخصوص در دوچرخه های بچه گانه که بیشتر زمین میخورند احتمال شکسته شدن کت ها بسیار زیاد است.

کت های ترمز به کمک بست های پیچی بر روی فرمان دوچرخه وصل میشوند و برای اتصال آنها به اجزای دیگر ترمز از سیم ترمز استفاده میشود.

جنس کت ها ممکن است پلاستیکی و با آلومینیومی باشد که مدل های آلومینیومی از مقاومت بیشتری در برابر ضربه برخوردار هستند.

کت ترمز دوچرخه کوهستان آلومینیومی مدل 01 ، کت ترمز دوچرخه مدل Q1 ، کت ترمز بچگانه مدل A2  از بهترین کت های موجود در فروشگاه رووبایک هستند که برای انواع دوچرخه ها به صورت اختصاصی طراحی شده اند و از قیمت بسیار مناسبی برخوردار هستند.

کت ترمز دوچرخه
کت ترمز دوچرخه

کالیپر ترمز دوچرخه

کالیپر ترمز به عنوان پمپ ترمز در دوچرخه هایی که سیستم ترمز آنها دیسکی است قمداد میشود و لنت های ترمز دیسکی درون این قطعه قرار میگیرند.

کالیپر ها به کمک لقمه های ترمز موجب ایجاد اصطحکاک در چرخ ها شده و از حرکت کردن آنها جلوگیری میکند بنابراین کالیپر ها نقش مهمی در سیستم ترمز دوچرخه ایفا میکنند.

برای خرید کالیپر مناسب باید به سایز دوشاخه دوچرخه تان توجه داشته باشید تا با آن هماهنگ باشد و در هنگام نصب مشکلی برایتان ایجاد نشود.

کالیپر ترمز دیسکی مدل P2  یکی از بهترین و قیمت مناسب ترین کالیپر های موجود در فروشگاه رووبایک است که برای ترمز جلو با دوشاخه های 180 و ترمز عقب با تنه های 160 مورد استفاده قرار گیرد ، کالیپر ترمز دیسکی مدل P1 از دیگر کالیپر های دوچرخه های دیسکی است که که میتوان از آن برای ترمز جلو با دوشاخه های 160 و ترمز عقب با تنه های 140 استفاده نمود.

کالیپر ترمز دوچرخه
کالیپر ترمز دوچرخه

روتور ترمز دوچرخه

روتور دیسک ترمز دوچرخه مدل A160 یک قطعه کاربردی در سیستم های ترمز دیسکی است و در مرکز چرخ های دوچرخه نصب میشود .

تفاوت انواع مختلف روتور ها در سایز، ضخامت و همچنین نحوه اتصال آنها می باشد.

بر اساس نحوه اتصال روتور ها میتوان آنها را به 2 دسته تقسیم کرد: روتور های پیچ و مهره ای و روتور هایی با قفل مرکزی

روتور های پیچ و مهره ای ارزان تر روتور های قفل مرکزی دار هستند و همچنین اتصال آنها بسیار ساده تر است.

روتور ترمز دوچرخه
روتور ترمز دوچرخه

سیم ترمز دوچرخه

سیم های ترمز اصلی ترین قطعه در ترمز بندی های ویبریک و دیسکی هستند که برای ترمز عقب و جلو به صورت جداگانه طراحی شده اند و تفاوت آنها در طول سیم  ها است.

خلاصه مطالب

در این مقاله با قطعات مختلف سیستم ترمز های ویبریک و دیسکی و اجزا ترمز دوچرخه آشنا شدیم و در کنار آن بهترین محصولات مرتبط با هر دسته بندی را به شما معرفی کردیم تا درصورت تمایل بتوانید خرید آسان تری را تجربه کنید.

فروشگاه رووبایک تمامی قطعات مربوط به سیستم ترمز دوچرخه را به صورت تکی و عمده عرضه کرده است ، برای اطلاع از قیمت خرید عمده و همکاری با ما تناس بگیرید.

دسته‌بندی وبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

یک پاسخ به “اجزا ترمز دوچرخه | قطعات سیستم ترمز دوچرخه”

دیدگاهتان را بنویسید

×
پشتیبانی در واتساپ
پشتیبانی در ایتا
سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت