وارد شوید ثبت نام

آشنایی با انواع طبق قامه دوچرخه | لیست قیمت بهترین طبق قامه های دوچرخه

بازدید: 5,118 بازدید
انواع طبق قامه

آشنایی با قطعات مختلف دوچرخه به شما کمک میکند تا خرید بهتری داشته باشید و از دوچرخه سواری لذت بیشتری ببرید، یکی از مهمترین قطعات دوچرخه طبق قامه آن است که در این مقاله قصد داریم درباره انواع طبق قامه با شما صحبت کنیم.

طبق قامه یکی از اساسی ترین قطعات در سیستم حرکتی و سرعت دوچرخه است که واسطه زنجیر دوچرخه به خودرو عقب دوچرخه متصل شده است. نیرویی که توسط پا به طبق قامهوارد میشود از طریق زنجیر به خودرو عقب منتقل میشود و موجب حرکت دوچرخه میشود.

استفاده از یک طبق قامه مناسب موجب میشود تا بهتر و روان تر رکاب بزنید و  کمتر احساس خستگی داشته باشید، درواقع یک طبق قامه خوب و استاندارد موجب استفاده بهینه از نیروی جنبشی دوچرخه سوار میشود و از هدر رفت انرژی جلوگیری میکند.

طبق قامه ها انواع مختلفی دارند که فروشگاه روبایک انواع مختلف آن را ارائه داده است و میتوانید انواع مختلف طبق قامه را متناسب با نیازتان به صورت تک یا عمده از فروشگاه رووبایک یا بهترین قیمت خریداری نمایید.

انواع طبق قامه دوچرخه

برای بررسی انواع طبق قامه ها چهار معیار مختلف وجود دارد:

  1. سیستم دنده دوچرخه
  2. سایز دوچرخه
  3. جنس طبق قامه
  4. نوع رکاب
انواع طبق قامه دوچرخه
انواع طبق قامه دوچرخه

انواع طبق قامه بر اساس سیستم دنده دوچرخه

سیستم دنده دوچرخه ها یکی از عوامل تاثیر گذار در نوع طبق قامه دوچرخه است و با توجه به این که دنده جلو دوچرخه چند سرعته است ، نوع طبق قامه فرق میکند.

برای دوچرخه های تک سرعته که ساده ترین نوع دوچرخه ها هستند،طبق قامه تنها دارای یک طبق یا سینی است که سایز و تعداد ندانه های آن متناسب با سایز دوچرخه و نوع کاربری دوچرخه سوار مشخص میشود.

برای دوچرخه های دنده ای و چند سرعته ریج ترین نوع طبق قامه ها ، طبق قامه های هستند که دارای سه طبق هستند که سایز آنها معمولا 42، 44 و 48 است که به ترتیب از کوچک به بزرگ روی هم دیگر قرار گرفته اند .

دوچرخه سوار با تغییر جایگاه زنجیر بر روی هر کدام از طبق ها میتواند سرعت دوچرخه را تغییر دهد که برای تغییر جایگاه زنجیر از قطعه ای به نام طبق  عوض کن استفاده میشود.

نکته ای که در این باره لازم است بدانید این است که هر چه سایز طبق بزرگتر باشد و  تعداد چرخ دنده ها بیشتر باشد ،دوچرخه سوار به نیروی کمتری برای رکاب زدن نیاز دارد و دوچرخه با سرعت بیشتری حرکت میکند، بنابراین برای دوچرخه سواران مسابقه ای بهتر است که از طبق های بزرگتر استفاده نمایند تا با صرف انرژی کمتر ، سرعت بالاتری داشته باشند.

انواع طبق قامه بر اساس سیستم دنده دوچرخه
انواع طبق قامه بر اساس سیستم دنده دوچرخه

انواع طبق قامه بر اساس سایز دوچرخه

طبق قامه یکی از اجزا بدنه دوچرخه نیز محسوب میشود و محل قرار گیری آن دقیقا در وسط فریم دوچرخه است، بنابراین لازم است تا در هنگام خرید طبق قامه به سایز دوچرخه توجه داشته باشید تا متناسب با آن خرید نمایید.

انواع طبق قامه بر اساس جنس متریال

کروم، استیل،  آلومینیوم و کربن از رایج ترین آلیاژ هایی هستند که در ساخت طبق قامه دوچرخه مورد استفاده قرار میگیرند.

برای برخی از دوچرخه سواران این نکته حائز اهمیت است که وزن دوچرخه شان کم باشد به همین منظور اخیرا از موادی تحت عنوان فیبر کربن برای سخت طبق قامه ها استفاده میشود که بسیار سبک هستند و از کیفیت و دوام بسیار خوبی برخوردارند.

انواع طبق قامه بر اساس جنس متریال
انواع طبق قامه بر اساس جنس متریال

انواع طبق قامه بر اساس نوع رکاب

طراحی اکثر طبق قامه ها به گونه ای است که برای حرکت کردن نیازمند رکاب هستند کهبیشتر دوچرخه های معمولی از این نوع طبق قامه ها استفاده میکنند.

اما نوع دیگری از طبق قامه ها هستند که احتیاجی به رکاب ندارند و برای استفاده از آنها باید از کفش های مخصوص دوچرخه سواری استفاده کردکه این نوع طبق قامه ها برای دوچرخه های حرفه ای کورسی و کوهستانی هستند و باعث میشود تا پای دوچرخه سوار در سرعت های بالا بر روی طبق قامه فیکس بماند و حرکت نکند.

انواع طبق قامه بر اساس نوع رکاب
انواع طبق قامه بر اساس نوع رکاب

خرید طبق و قامه به صورت مجزا

با توجه به این که طبق و قامه همواره دو قطعه چسبیده به هم هستند عموما آن را به صورت یکجا خریداری میککند اما خوب است بدانید که طبق و قامه ها به صورت مجزا هم فروخته میشوند ،افرادی که بر هر دلیلی قصد تعمیر و یا تعویض طبق یا قامه را دارند میتوانند به راحتی این کار را انجام دهند ، تنها نکته ای که باید به آن توجه داشته باسند این است که این دو قطعه با هم دیگر سازگار باشند تا در هنگام نصب مشکلی ایجاد نشود.

لیست پر فروش ترین طبق قامه های ‌دوچرخه

طبق قامه به به عنوان یکی از اساسی ترین لوازم دوچرخه دارای انواع مختلفی هستند که از نظر شکل ظاهری، رنگبندی، برند و کیفیت با یک دیگر متفاوت هستند،  همانطور که گفته شد طبق قامه ها یکی از اجزا حرکتی دوچرخه محسوب میشوند که با ورود به بخش طبق قامه دوچرخه میتوانید انواع مختلف آن را مشاهده نمایید، همچنین لیستی از بهترین و پرفروش ترین طبق قامه ها موجود در فروشگاه رووبایک آورده شده است که برای مشاهده ویژگی ها و قیمت هر کدام میتوانید بر روی آن کلیک کنید:

  1. سینی طبق 53 دنده ایتالیایی مدل miche

  2. قامه دوچرخه 26 چهارگوش مدل 01

  3. قامه دوچرخه 20 گرد مدل 01

  4. قامه دوچرخه 20 چهارگوش مدل 01

  5. طبق قامه دوچرخه 28

  6. طبق قامه سه سرعته گرد مدل 01

  7. طبق قامه 3 سرعته شیمانو TY501

  8. طبق قامه 20 چهار گوش

  9. طبق قامه 16 چهار گوش

  10. طبق قامه 12 چهار گوش

  11. قامه تک چهارگوش دوچرخه مدل Al4

لیست پر فروش ترین طبق قامه های ‌دوچرخه
لیست پر فروش ترین طبق قامه های ‌دوچرخه

خلاصه مطلب

در این مقاله به معرفی انواع طبق قامه های دوچرخه و عملکرد آنها پرداختیم و لیستی از بهترین آنها را برایتان آوردیم تا اگر قصد خریدطبق و قامه برای دوچرخه تان را دارید راحتر تصمیم بگیرید.

دسته‌بندی وبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

×
پشتیبانی در واتساپ
پشتیبانی در ایتا
سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت