ارسال سفارشاتی که از تاریخ 25 اسفند به بعد ثبت شده‌اند، پس از تاریخ 15 فروردین به صورت پیاپی ارسال خواهد شد
وارد شوید ثبت نام

آشنایی با اجزاء دنده دوچرخه | لیست قیمت بهترین دنده های دوچرخه

بازدید: 3,356 بازدید
اجزاء دنده دوچرخه

قبل از اینکه به سراغ بررسی سیستم دنده دوچرخه و اجزاء دنده دوچرخه برویم بهتر است تا با تفاوت دوچرخه های ساده و دنده ای آشنا شوید، دوچرخه های دنده ای جدید تر و پیشرفته تر از دوچرخه های ساده هستند و به کمک دنده ها، می توان نیروی وارد شده شده به رکاب را، کنترل کرد.

بر خلاف دوچرخه های ساده که نیرو مستقیما به چرخ ها انتقال داده مییشود و موجب حرکت آنها میشود، در دوچرخه های دنده ای نیرو ابتدا بر روی چرخ دنده ها توزیع میشود و با توجه به این که دوچرخه سوار دنده را چگونه تنظیم کرده است، نیرو از طریق چرخ دنده ها به چرخ دوچرخه منتقل میشود.

تفاوت چرخ دنده ها از نظر اندازه موجب میشود که دوچرخه دنده های مختلفی داشته باشد که تعداد دنده های یک دوچرخه میتواند 1 ، 3 ، 18 ، 21 ، 24 و یا 27 تا باشد.

هرچقدر که قطر چرخ دنده ها کمترتر باشد ؛ به زمان کم تری برای چرخش و انتقال نیرو به چرخ های دوچرخه نیاز دارند بنابراین رکاب زدن آسان تر شده و در نتیجه با افزایش تعداد رکاب زدن هاسرعت دوچرخه هم بیشتر میشود و هر چقدر که قطر چرخ دنده ها کوچکتر باشد به زمان بیشتری برای چرخش و انتقال نیرو به چرخ های دوچرخه نیاز دارند بنابراین رکاب زدن سخت تر میشود اما قدرت حرکت دوچرخه بیشتر میشود .

اکثر دوچرخه هایی که امروزه در بازار موجود هستند به صورت دنده ای می باشند چرا که دوچرخه های دنده ای نسبت به دوچرخه های ساده محبوبیت بیشتری دارند و رکاب زدن در سربایی ها و سرازیری ها را برای دوچرخه سوار ساده تر میکند و به کمک دنده ها ، دوچرخه سوار میتواند بر روی نیروی تولید شده کنترل داشته باشد.

اجزاء سیستم دنده دوچرخه

دنده دوچرخه یک سیستم نسبتا پیچیده است و از اجزای مختلفی تشکیل شده که از جمله آنها میتوان موارد زیر را نام برد:

  • دسته دنده
  • شانژمان
  • طبق عوض کن
  • خودرو
  • زنجیر
  • سایر قطعات دنده

تمامی افرادی که از دوچرخه های دنده ای به عنوان یک وسیله تقلیه ، تفریحی و یا حرفه ای استفاده میکنند باید به اجرا مختلف سیستم دنده دوچرخه آشنایی داشته باشند تا اگر دچار مشکل شد بتوانند به راحتی آن را تعویض و یا تعمیر نمایند.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی قسمت های مختلف دنده دوچرخه بپردازیم و با ارائه لیستی از بهترین و با کیفیت ترین آنها شما را در خرید بهترین دنده دوچرخه راهنمایی کنیم، پس با ما تا انتها این مقاله همراه باشید.

"<yoastmark

شانژمان

احتمالا شانژمان ها را بر روی چرخ دنده های ، چرخ عقب دوچرخه دیده باشید، شانژمان ها در واقع دستگاهی برای تعویض دنده عقب دوچرخه هستند و سازوکار آنها به این صورت است که زنجیر را بر روی چرخ دنده های عقب دوچرخه جابه جا میکنند.

شانژمان ها به کمک گوشواره بر روی خودرو عقب دوچرخه سوار میشوند و از دسته دنده (شیفتر) فرمان میگیریند که برای اتصال دسته دنده به شانژمان از سیم دنده استفاده میشود ، البته در برخی از شانژمان ها که وایرلس هستند نیاز به سیم دنده هم نیست .

هر شانژمان دارای سه قسمت اصلی است:

  1. گوشواره یا همان نگهدارنده شانژمان که باعث میشود شانژمان بر روی چرخ عقب فیکس شود.
  2. بدنه اصلی شانژمان که دارای 2 محور است و این محور ها به واسطه یک فنر با هم مرتبط میشوند و حرکت آنها موجب تغییر جایگاه زنجیر بر روی خودرو عقب میشود.
  3. بازو پایینی شانژمان که از یک فنر و دو عدد قرقره تشکیل میشود.

انواع مختلف شانژمان ها از نظر نوع کارکرد شبیه به هم هستند و تنها نکته ای که باید در هنگام خرید شانژمان به آنها دقت کنید این است که شانژمان باید متناسب با خودرو دوچرخه خریداری شوند.

شانژمان
شانژمان

طبق عوض کن

طبق عوض کن ها که جایگاه آنها بالای طبق قامه دوچرخه است ، دستگاهی برای تعویض دنده جلو دوچرخه هستند و این کار را از طریق تغییر جایگاه زنجیر بر روی طبق ها یا همان چرخ دنده های جلو دوچرخه انجام میدهند، میتوان شانژمان ها و طبق عوض کن ها را از نظر نوع کارکرد مشابه یکدیگر دانست و تنها تفاوت آنها با یکدیگر در نحوه اتصال و طراحی ظاهریشان است.

طبق عوض کن ها بر روی تنه دوچرخه و به کمک بست یا تسمه قرار میگیرند و برای کار کردن از دست دنده دستور میگیرند، درست مثل شانژمان و همچنین به کمک سیم دنده به دسته دنده وصل میشوند.

با توجه به نحوه اتصال سیم دنده به طبق عوض کن ، طبق عوض کن ها به دو دسته کلی سیم از بالا و سیم از پایین تقسیم میشوند که نوع طراحی دوچرخه مشخص میکند که طبق عوض کن سیم از بالا باشد یا پایین.

طبق عوض کن ها از 3 قسمت اصلی تشکیل شده اند:

بست نگهدارند که برای اتصال طبق عوض کن به بدنه دوچرخه است .

بخش اصلی طبق عوض کن که از دو باند ، دو محور ، فنر و پیچ های تنظیم تشکیل شده است تمامی فرآیند تغییر دنده جلو در این قسمت و از طریق کشیدگی سیم دنده انجام میشود.

بازوی پایینی طبق عوض کن که در اطراف زنجیر قرار گرفته است و با ایجاد فشار بر روی آن موجب تغییر جایگاهش بر روی طبق ها یا همان چرخ دنده ها میشود .

طبق عوض کن
طبق عوض کن

دسته دنده

دسته دنده های دوچرخه که جایگاهشان بر روی فرمان دوچرخه است وظیفه فرمان دادن به شانژمان و طبق عوض کن را دارند و از طریق سیم دنده به آنها وصل میشوند.

برخی از دسته دنده ها با دسته ترمز دوچرخه ادغام میشوند، از انواع مختلف دست دنده ها میتوان به دست دنده های کلاج دار و دست دنده های وسپایی اشاره کرد.

دسته دنده ها معمولا به صورت بسته بندی های دو عددی هستند که یکی بر روی قسمت راست و دیگری بر روی قسمت چپ فرمان قرار میگیرند و برای کنترل دنده عقب (به شانژمان متصل میشوند) و دنده جلو (به طبق عوض کن متصل میشوند) دوچرخه مناسب هستند. 

دسته دنده

خودرو

خودرو دوچرخه مجموعه ای از چرخ دنده ها با قطر های مختلف است که از بزرگ به کوچک روی هم قرار دارند و یکی از اصلی ترین قسمت های دنده دوچرخه هستند، تعداد چرخ دنده های خودرو است که تعداد دنده ها را مشخص میکند به عنوان مثال خودرویی که دارای 7 چرخ دنده است یک خودرو 7 سرعته است .

زنجیر

زنجیر یکی از قطعات اصلی دوچرخه است که هم در دوچرخه های دنده ای و هم در دوچرخه های ساده وجود دارد و وظیفه آن ایجاد ارتباط بین طبق قامه و خودرو عقب است.

تفاوت زنجیر دوچرخه های معمولی با دوچرخه های دنده ای در سایز زنجیر است که عموما زنجیر دوچرخه های معمولی از دوچرخه های ساده بزرگتر است.

خودرو

سایر قطعات

از دیگر قطعات مربوط به سیستم دنده دوچرخه میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سیم و روکش سیم دنده
  • محافظ شانژمان
  • گوشواره شانژمان
  • قرقره شانژمان

لیست 15 مدل از پر فروش ترین قطعات دنده دوچرخه

همانطور که گفته شد دنده دوچرخه از اجزا مختلفی تشکیل شده است که هر کدام انواع گوناگونی دارند ، شما میتوانید با مراجعه به صفحه شانژمان و طبق عوض کن دوچرخه ، زنجیر و خودرو دوچرخه و همچنین دست دنده دوچرخه تمامی مدل های آن را همراه با قیمت مشاهده کنید، اما اگر به دنبال بهترین و پرفروش ترین مدل های اجزاء دنده برای دوچرخه تان هستید، ما مدل های زیر را به شما معرفی میکنیم:

  1. شانژمان طرح آسرا

  2. قرقره شانژمان

  3. طبق عوض کن دوچرخه مدل QLD

  4. شانژمان ACERA شیمانو M360

  5. شانژمان ALTUS شیمانو M310

  6. طبق عوض کن شیمانو سیم از بالا TZ500

  7. طبق عوض کن شیمانو سیم از پایین TZ500

  8. شانژمان دوچرخه طرح شیمانو مدل TZ

  9. محافظ شانژمان دوچرخه مدل G1

  10. شانژمان دوچرخه شیمانو مدل Tourney Ty300

  11. دست دنده کلاچ دار دوچرخه 7 سرعته مدل EF51

  12. دسته دنده فلزی دوچرخه مدل KD5

  13. شیفتر دوچرخه 9 سرعته مدل SF

  14. دست دنده وسپایی دوچرخه مدل P1

  15. زنجیر دوچرخه دنده ای اوکی مدل 01

تمامی مدل های معرفی شده در فروشگاه رووبایک موجود هستند و میتوانید برای مشاهده قیمت و جزییات و خرید، نام آن ها را در سایت جستوجو کنید.

لیست 15 مدل از پر فروش ترین قطعات دنده دوچرخه
لیست 15 مدل از پر فروش ترین قطعات دنده دوچرخه

خلاصه مطالب

در این مقاله به معرفی انواع اجزاء دنده دوچرخه پرداختیم و لیستی از بهترین آنها را برایتان آوردیم تا اگر قصد خرید دنده برای دوچرخه تان دارید راحتر تصمیم بگیرید.

دسته‌بندی وبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

×
پشتیبانی در واتساپ
پشتیبانی در ایتا
سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت